RSS facebook facebook facebook

Velkommen!

Leseeksemplar fra forlag merkes reklame ihht. Forbrukerrådets retningslinjer, selv om bloggeren ikke mottar betaling eller har reklameinntekter.
hex hall

Forfriskende edru etterforsker

Du vet den følelsen man kan få når man er ute å går alene i mørket. Kanskje er det noen der bak deg som følger med fra skyggene.

hex hall

Når det koker i hodet

Synne er mer enn sin ADHD, så kanskje er det best å holde enkelte ting skjult?

Søk

tirsdag 11. august 2009

Need av Carrie Jones


Som regel samler jenter på alderen til Zara på leppestifter, Zara samler på fobier. Kanskje ikke så rart, for livet til Zara har vært ganske tøft så langt. Faren hennes dro fra dem, stefaren døde, moren har omtrent sjekket ut av virkeligheten. Zara bor nå hos bestemoren sin i den kalde og søvnige byen Maine. Her skal hun være "trygg". Zara tror ikke at hun er i noen fare, regner bare med at det er moren som er overbekymret for henne og ikke klarer å takle å ha henne hjemme alene.

Feil! Fyren Zara plutselig ser over alt, han som etterlater seg spor av gullstøv, er ikke et produkt av hennes aktive fantasi. Han er en pixie(en type fe) - ikke den søte, sjarmerende typen med vinger. Han er av det slaget med grusomme, ukontrollerbare behov. Og han følger etter Zara.

Sjekk ut boktraileren:


Slik begynner boken:

Everybody has fears, right?

Vi møter Zara når hun er på flyplassen, moren skal sende henne avgårde til bestemoren, Betty, i Maine. Moren til Zara håper at nye omgivelser kan hjelpe Zara ut av den depresjonen hun har havnet i etter at hennes elskede stefar døde. Hvor bra kan egentlig kalde og kjedelige Maine være for en deprimert jente? Klarer Zara å finne frem igjen til livsgnisten sin og jobbe seg gjennom den overveldende sorgen hun føler?

Det skjer merkelige ting i Maine. Betty forbyr Zara å være ute om kveldene, uken før Zara kom til Maine ble det nemlig meldt en gutt savnet. Ingen vet hvor han har blitt av eller hvem som kan ha tatt ham. Hverdagen begynner for Zara, det er ikke så lett å være den nye jenta i klassen, spesielt ikke når du begynner midt i terminen. Allikevel får faktisk Zara flere nye venner på sin første skoledag. En hyper og livsglad jente ved navnet Issie, skolens overdrevne flinkste gutt Ian, Devyn som for tiden sitter i rullestol etter en stygg ulykke og skolens badboy(i alle fall i følge Ian) Nick. I tillegg til alle disse nye vennene klarer Zara å skaffe seg en skikkelig uvenn, uten at hun helt forstår grunnen til det.

Min mening om boken:

Jones har laget et flott persongalleri i denne boken. Zara er en flott hovedperson som jeg liker umiddelbart. Jeg har absolutt ingen problemer med å tro på sorgen og reaksjonene som beskrives etter stefarens dødsfall. Det er ganske hjerteskjærende. Bestemor Betty er en morsom og knalltøff bestemor, hun er faktisk tøffere enn toget, man kan rett og slett ikke la være å falle for henne.

Som i så mange andre bøker er det et trekantdrama her. Jeg var ikke spesielt overrasket over utfallet av det lille dramaet men enkelte av karakterene overrasket meg allikevel.

Helt automatisk sammenlignet jeg denne boken med Melissa Marrs Wicked Lovely serie, fordi feer er temaet i begge bøkene. Når det er sagt så likte jeg Need mye bedre! Boken er lettlest, underholdende og en skikkelig bla-om-og-snu bok. Passet godt som underholdning i sommervarmen. Da jeg lukket den var jeg ganske så desperat etter å finne ut av om det fantes en oppfølger. Heldigvis har forfatteren, Carrie Jones, tenkt på sånne som meg, som kanskje blir liggende våken om natten og rive seg i håret i fordi de ikke har funnet ut av om denne spennende historien fortsetter. Jones skriver på nettsidene sine at oppfølgeren kommer i januar 2010! Jeg gleder meg!


For mer informasjon om forfatteren og hennes bøker:

0 comments:

Legg inn en kommentar

Hyggelig at du tittet innom bloggen min. Jeg håper du fant noen bøker du fikk lyst til å lese.