RSS facebook facebook facebook

Velkommen!

Leseeksemplar fra forlag merkes reklame ihht. Forbrukerrådets retningslinjer, selv om bloggeren ikke mottar betaling eller har reklameinntekter.
hex hall

Forfriskende edru etterforsker

Du vet den følelsen man kan få når man er ute å går alene i mørket. Kanskje er det noen der bak deg som følger med fra skyggene.

hex hall

Når det koker i hodet

Synne er mer enn sin ADHD, så kanskje er det best å holde enkelte ting skjult?

Søk

tirsdag 22. september 2009

Bokbloggturné m/premier - Genesis av Bernard Beckett

Antall sider: 136
Sjanger: Science fiction
ISBN: 9788202291587

Bokomtale:
Republikken har gjenoppstått etter en verdensomspennende pest. Innbyggerne er i sikkerhet, isolert fra resten av verden, og langt fra frie.
Anaximander er oppe til en fem timer lang muntlig eksamen. Består hun prøven, blir hun medlem av Akademiet – institusjonen som styrer samfunnet hun lever i. Emnet for prøven er selvvalgt: livet til legenden Adam Forde. I løpet av dagen tvinges kandidaten til å se den grusomme sannheten om sin egen verden i øynene.

Ladybug om Genesis:

Gjennom hovedpersonen Anaximander får vi et innblikk i dannelsen av Republikken. Republikken oppstod i en tid fylt med konflikter(blant annet pga. en økende oljemangel). En velstående og intellektuell mann ved navn Plato formet sitt eget lille samfunn på en øy. Samfunnet isolerte seg mot besøk fra verden utenfor etter at en pest brøt ut over hele verden. Soldater voktet Republikkens grenser og en barriere i havet hindret folk tilgang til Republikken med båt. Menneskene ble styrt av frykt og de som var soldater gjorde en god jobb med å passe på at inntrengere aldri satt sin fot i Republikken. Alt har gikk greit helt til soldaten Adam tok en egen avgjørelse. Adam får sin straff og hovedfokus i Anaximanders eksamen ligger på tiden Adam sonet sin straff sammen med prosjektet Art. Både Adam og Art er sentrale i den videre i utviklingen av Republikken, deres liv og handlinger har fått store konsekvenser for Republikken.

Bernard Beckett har skapt en interessant verden i Genesis. Vi får akkurat passe med informasjon om bakgrunnen til konflikten som oppstår i år 2050. Boken er kort og kan leses relativt raskt men jeg vil ikke kalle den en lettlest bok av den grunn. Dette er virkelig en bok man må bør ha et visst nivå av konsentrasjonen oppe for å få utbytte av. Det hele starter som ren science fiction utover i historien er det fortsatt science fiction men med en stor dose filosofi. Når man leser Genesis trenger man nok kanskje litt tid for å stoppe opp og tenke over hva man nettopp leste. Hva vil det si å være et menneske? Hva er en tanke?

Genesis blir markedsført som en ungdomsbok, men er den det? Kanskje det kommer an på øyet som ser? For noen vil den passe godt som en ungdomsbok for andre som en voksenbok. Jeg har prøvd å forstille meg hvordan jeg ville oppfattet denne boken som 14-åring, jeg tror jeg ville lagt fra meg boken ganske fort. For 14-årige meg hadde det nok blitt litt lite action og litt for mye snakk. Jeg vet ikke helt om jeg hadde klart å forstå alt hva jeg leste, selv om jeg selv føler at jeg var en normalt oppegående 14-åring. Boken hadde nok blitt lagt tilbake igjen i bokhyllen. Jeg er glad for at jeg fikk lese denne boken nå i en alder av 26 år, for meg var Genesis en spennende bok med en meget uventet slutt. Om dette er en ungdomsbok eller voksenbok diskuteres også på Bokbloggturneens hjemmeside på Facebook.

Slutten i seg selv er kanskje ikke nyskapende men jeg tør påstå at det er en slutt du ikke ser komme. Mens jeg leste boken prøvde jeg å forestille meg hvordan historien kom til å ende, jeg hadde sett for meg mange ulike løsninger men ingen stemte med slutten Bernard Beckett hadde skrevet. Alt i alt syntes jeg Genesis var en spennende bok som fikk meg til å tenke. Beckett skriver på en måte som driver deg fremover i boken og du lurer på hvordan historien om Adam ender og om Anaximander blir opptatt hos Akademiet. Jeg skal ikke si at dette er den beste boken jeg har lest i år, men Genesis er helt klart verdt få meg seg.

Har du lyst til å lese flere meninger om boken? I går blogget Mammadamen om boken og i morgen er det Karin sin tur til å anmelde boken.


I forbindelse med bokbloggturneen har Cappelen Damm satt igang en flott konkurranse. Alt du trenger å gjøre er å svare på spørsmålet:
Hva skiller en ungdomsbok fra en voksenbok?
Send svaret ditt til tekst@cappelendamm.no og vær med i trekningen om en super bokpakke med nyheter fra Cappelen Damm!

Pakken inneholder:
Genesis av Bernard Beckett
Barsakh av Simon Stranger
Jakten av Baroch Tendler
Bare for en uke av Tone Ørvik
Dogge av Mikael Engström
Gatas Parlament - Røverhistorier & raptekster
Mørkeboka av Sigbjørn Mostue

I tillegg premierer Cappelen Damm ti innlegg på diskusjonsforumet med en valgfri Cappelen Damm-bok eller to kinobilletter.

Konkurransen avsluttes 10. Oktober.

Vil du være med på neste bokbloggturné kan du melde deg på her.

Følg med i morgen for da skal jeg anmelde The Southern Vampire Mysteries(aka. bøkene om Sookie Stackhouse) av Charlaine Harris. Som sikkert mange har fått med seg er dette bøkene HBO serien True Blood er basert på.

Reblog this post [with Zemanta]