RSS facebook facebook facebook

Velkommen!

Leseeksemplar fra forlag merkes reklame ihht. Forbrukerrådets retningslinjer, selv om bloggeren ikke mottar betaling eller har reklameinntekter.
hex hall

Forfriskende edru etterforsker

Du vet den følelsen man kan få når man er ute å går alene i mørket. Kanskje er det noen der bak deg som følger med fra skyggene.

hex hall

Når det koker i hodet

Synne er mer enn sin ADHD, så kanskje er det best å holde enkelte ting skjult?

Søk

tirsdag 16. februar 2010

Knife - møt feene som bor i det store eiketreet


For alle de som kun leser bøker på norsk håper jeg virkelig denne boken blir oversatt. For dette er et eventyr man ikke kan legge fra seg. 


 Magisk

Tapt magi, flyvende feer, umulig kjærlighet, bedrag og farlige mennesker er noen av stikkordene som kan brukes for å beskrive litt av handlingen i Knife(am tittel: Faery Rebels: Spellhunter) av den canadiske forfatteren R.J. Anderson.

Bokens vaskeseddel fritt oversatt av moi:

Glem alt du tror du vet om feer...
Lekende skapninger fulle av magi?
Ikke i Oakenwyld*. Ikke nå lenger.

Langt inne i eika ligger det et døende feerike. Det som skulle ha vært et sted fylt med magi er nå fylt av hemmeligheter. For lenge siden mistet feene på mystisk vis magien sin, det har gjort feene egoistiske og dumme. Antall feer synker og deres eksistens er truet.

En ung fee, Knife, har bestemt seg for at hun skal finne ut av hvor magien til folket hennes har tatt veien. Knife vil prøve å ta magien tilbake. I motsetning til sine søstere er Knife sterk og selvstendig. Knife er ikke redd for noe, hverken de ondskapsfulle kråkene, den strenge dronningen eller de fasinerende menneskene som bor like ved. Når Knife trosser dronningens ordre og stifter vennskap med et menneske ved navn Paul, blir hennes søken etter feenes historie farligere enn hun noensinne hadde trodd. Kan Knife stole på Paul, eller har hun ført feene enda nærmere total utryddelse?
*Navnet på samfunnet feene bor i.


Slik ser omslaget ut på min engelske utgave av boken.
Slik begynner historien:
 "I only want to go out for a little, little while," the faery child pleaded.

Mine tanker om boken:

Teksten på bokens bakside er egentlig ganske god, men jeg har bare lyst til å fortelle dere hvor godt jeg likte denne boken! Måten Anderson skriver på får deg til å føle at du ser på en eventyrfilm, jeg vedder på at denne boken hadde gjort seg på som animasjonsfilm(eller noe i den duren).

Vennskapet mellom den lille feen Knife og mennesket Paul er varmt og hjertesskjærende. Tro meg jeg felte mer enn et par tårer mens jeg leste boken.


Overraskelser

Jeg trodde jeg visste hvordan historien kom til å ende men der tok jeg feil, forfatteren hadde et par overraskelser på lur. Det er sånt vi liker! Boken avslutter på en flott måte, ingen brå slutt som gjør deg helt desperat etter å få tak i neste bok, men det er fortsatt en del løse tråder som jeg antar vi får svar på i neste bok, Rebel(am. Wayfarer), heldigvis har jeg den stående i bokhyllen min.

Etter min mening er Knife en bok som fortjener mye mer oppmerksomhet enn det den har fått så langt.

Boken passer for folk i nesten alle aldre, et unntak er de aller minste barna.


Hva mener andre lesere om boken?
Her er anmeldelser fra noen av de engelskspråkelige bokbloggene jeg leser:


  • Steph Su Reads: "The world of FAERY REBELS is instantly engaging, a space filled with danger, betrayal, creativity, and hope." 
  • Serendipity: "Before I say anything about this book, I have to say I just loved it. I loved it so much, that .."
  • Angieville: "All in all, a perfectly pleasant middle grade/younger YA novel and recommended for those who enjoy solid world building, strong friendships, and the fey. "
  • The Story Siren: "Another fantastic debut novel! This book was just full of awesomeness." 
  • FANTASTIC BOOK REVIEW: "The story is beautifully written and the plot flows effortlessly and wraps you up like a blanket and makes you just want to cuddle the book and never let it go."  
  • Juiciliciousss Reviews: "OMG. This book was really, really good. I loved the Knife's wit and her independence. "


Vil du vite mer om boken eller forfatteren?
Besøk R.J. Andersons offisielle hjemmeside.
Følg R.J Anderson på Twitter.

Antall sider: 327
Utgitt: 2009
Forlag: HarperCollins Children's Books



0 comments:

Legg inn en kommentar

Hyggelig at du tittet innom bloggen min. Jeg håper du fant noen bøker du fikk lyst til å lese.