RSS facebook facebook facebook

Velkommen!

Leseeksemplar fra forlag merkes reklame ihht. Forbrukerrådets retningslinjer, selv om bloggeren ikke mottar betaling eller har reklameinntekter.
hex hall

Forfriskende edru etterforsker

Du vet den følelsen man kan få når man er ute å går alene i mørket. Kanskje er det noen der bak deg som følger med fra skyggene.

hex hall

Når det koker i hodet

Synne er mer enn sin ADHD, så kanskje er det best å holde enkelte ting skjult?

Søk

tirsdag 13. april 2010

Bokanmeldelse: The Fiddler's Gun av A.S. Peterson


Slik begynner eventyret om guttejenta Fin Button :
The trouble with Phineas Michael Button began the moment she was born. She had the expected two ears, two eyes, one nose, and dimpled cheeks, but in her father’s mind there was a problem. He had twelve children, daughters all, and was convinced that number thirteen would be his long-awaited son. So on the twenty-fifth of September, 1755, when he drew another baby girl from the womb of his long-suffering wife, he declared the discovery of an unacceptable mistake. He held up the little squirmer by a leg and inspected it with great suspicion, turning it first one way and then another as if peering at the child from differing angles might produce a change in its gender.

Hva handler The Fiddler's Gun om?
Phineas(forkortes Fin) Button ble forlatt av foreldrene sine på dørterskelen av Ebenezer barnehjem i staten Georgia, USA, for 17 år siden. Fin er en skikkelig guttejente, noe som gjør barnehjemmesbestyrerinnene, søstrene Baab, ganske så fortvilet. I deres øyne skulle fin ha oppført seg som en dame nå, hun skulle gått i fine kjoler og brukt kyse over håret. En dag får barna beskjed om at den lokale snekkeren trenger hjelp og Fin, som den guttejenta hun er, ser en mulighet til å få prøvd seg som snekker. En av bestyrerinnene, Hilde, informerer også om at kokken trenger hjelp på kjøkkenet og at Fin er den utvalgte til den jobben. Selvsagt, Fin får aldri lov til å være med på noe virkelig morsomt. Heldigvis er barnehjemmets kokk, Bartimeous Gann, en hyggelig eldre mann som blir Fins læremester og venn.

Et lite øyeblikk ser det ut for at alt går Fins vei, hun har tilogmed innrømmet for seg selv at hun er forelsket og følelsene er gjensidige. Selvsagt kunne det ikke være, det skjer en dramatisk hendelse og som følge av dette må Fin rømme fra delstaten. Livet hennes kan aldri bli det samme igjen.

Hvordan skal Fin klare å overleve alene? Hun har ingen penger, ingen mat, kort sagt har hun bare fillene hun står og går i. Etter å ha lett en stund vil tilfeldighetene ha det til at Fin får jobb som skipsgutt på skipet Rattlesnake.

Denne boken har ALT; eventyr, et land på randen av krig, sjørøvere, vennskap, kjærlighet og tilgivelse.


Mine tanker om The Fiddler's Gun:

Jeg leste ut denne boken i slutten av januar og jeg brukte lang tid på finne ut av hva jeg skulle skrive den anmeldelsen boken fortjener. Dette er et fantastisk historisk eventyr og jeg håper at det skinner igjennom i anmeldelsen min.

Alle som er glad i å lese bøker vet hvordan det er når en bok er med deg selv om du ikke leser i den. Du tenker på personene i boken og lurer på hva de gjør og hvordan de har det nå. Du blir rett og slett sugd inn i deres verden.The Fiddler's Gun er den typen bok. Satser på at dere vet hva jeg mener(ellers så tror dere vel jeg er halvsprø). Jeg klarte ikke å få Fin og hennes eventyr blandt soldater, seilere og sjørøvere ut av hodet. Forfatteren A.S. Peterson, som forresten har svenske aner, skriver så flott, jeg mener han virkelig har en gave når det kommer til å velge de rette ordene! Jeg kan nesten ikke vente til andre og siste bok, The Fiddler's Green, om Fin kommer(etter planen skal det skje i desember)!

Fin er en jente med ben i nesa, hun er både modig og god samtidig som hun til tider kan være litt ond. En god tredimensjonell karakter.

Jeg har ikke så mye mer å si om boken annet enn at du bør lese den. Føler at dette er en bok som har klassiker potensiale om bare folk får øynene opp for den. Det er et flott og spennende eventyr for alle fra 13 år til 100. En av de aller beste leseropplevelsene jeg har hatt så langt i år.

Omslaget:

Føler for å unskylde meg for den dårlige behandlingen dere ser jeg gir boken min på bildet under, til mitt forsvar må jeg bare få si at det var nødvendig for å få vist frem hele omslaget. Det er laget av en dame ved navnet Evie Coates, har du lyst til å ta en titt på hva hun driver med har hun lagt ut bilder av flere av sine kunstverk her. Jeg syntes omslaget er flott, alle elementene som vises der er på en eller annen måte knyttet til historien(noe som viser seg når du leser boken), jeg er veldig glad i omslag som faktisk er direkte knyttet til historien. Bare se på bølgene, skipet og  waves, the ships og bjellen i kirketårnet.



Terningkast 6.


Vil du vite mer?

Jeg var så heldig å få et intervju med forfatteren til den engelske bokbloggen min, hvis du har lyst så kan du lese det her.

Boken kan kjøpes hos The Rabbit Room(de gir faktisk 75% av overskuddet til forfatteren selv, så om man ønsker å støtte forfatteren bør man handle der. Jeg hadde litt problemer med nettbutikken men det fikset seg fort med en liten epost) ellers så finner du boken hos Amazon.

    Hva mener andre lesere om boken? Her er en liten smakebit fra anmeldelsene fra noen av de engelskspråkelige bokbloggene jeg leser:
    • One Persons Journey Through a World of Books:




      Written is an adventurous way, this book wove its way into my heart with a little bit of laughter along the way, and in the end, even a few tears.  I look forward with eager anticipation to the conclusion of this story and answering the questions I am so eager for answers to, in The Fiddler’s Green.
    • Becky's book review(dette var anmeldelsen som fikk meg til å kjøpe boken, samme blogger fikk meg til å lese Ender's Game av Orson Scott Card.):




      It was exciting, compelling, hard to put down. It's anything but boring! 
    • My Friend Amy:




      And then as I was zooming on through, I found myself stopping to reread passages. Not because they were difficult to understand but because they were so beautifully written. 
    Reblog this post [with Zemanta]