RSS facebook facebook facebook

Velkommen!

Leseeksemplar fra forlag merkes reklame ihht. Forbrukerrådets retningslinjer, selv om bloggeren ikke mottar betaling eller har reklameinntekter.
hex hall

Forfriskende edru etterforsker

Du vet den følelsen man kan få når man er ute å går alene i mørket. Kanskje er det noen der bak deg som følger med fra skyggene.

hex hall

Når det koker i hodet

Synne er mer enn sin ADHD, så kanskje er det best å holde enkelte ting skjult?

Søk

tirsdag 20. april 2010

Bokanmeldelse: Shiver av Maggie Stiefvater



Hva handler Shiver om?
Grace en jente som ble angrepet av ulver som liten jente, en trist og følsom varulv, Sam, som har arr på kropp og sjel. En hjerteskjærende kjærlighetshistorie.

For en mer fyldig bokomtale kan du lese mer om boken på CDON.

Mine tanker om boken:
I bokens første sider tar Grace oss med tilbake til den gangen hun ble angrepet av ulvene. Jeg var solgt fra første side. Grace er en ensom sjel, hun har venner og familie(men foreldrene tenker mest på seg selv og sitt), men i hjertet sitt har hun en uforklarlig lengsel, et tomrom ingen kan fylle. Hun er nærmest som besatt av ulvene som holder til i den store skogen bak huset hennes, noe enkelte misliker sterkt. Siden klassekameraten Jack ble drept av ulvene er det svært mange som ønsker å jakte på ulvene.

Dette er en historie som i stor grad er karakterdrevet. man lever seg inn i verdenen til de to hovedpersonene.

Forfatterens måte å skrive på trollbandt meg til sidene i boken, hun skriver så poetisk om helt hverdagslige situasjoner. Her er et eksempel:

I always loved going to the post office with Beck; it was a treasure cave with rows and rows of little locked boxes holding secrets and surprises only for those with the proper key.


Det er nesten litt for mye av det gode, men bare nesten for i denne boken fungerer det veldig godt. Før jeg avslutter denne anmeldelsen så vil jeg dele et siste lite sitat:

Sam released all of me but my hand, and tugged me deeper into the shop. “Come on. Now the hard part. What do you want? Pick something. Anything. I'll get it for you.” I want you. Feeling the grip of his hand in mine, the brush of his skin on mine, seeing the way he moved in front of me, equal parts human and wolf, and remembering his smell - I ached with wanting to kiss him.


Terningkast 5

Hva mener andre bloggere om boken?

Maria:

Jeg hadde høye forventninger til denne boken, men jeg må inrømme at jeg ble litt skuffet.

Books for keeps:
Jeg har drømt om kulde i hele natt, og da jeg dro til jobb i morrest var jeg så innpakket som man kan få blitt.