RSS facebook facebook facebook

Velkommen!

Leseeksemplar fra forlag merkes reklame ihht. Forbrukerrådets retningslinjer, selv om bloggeren ikke mottar betaling eller har reklameinntekter.
hex hall

Forfriskende edru etterforsker

Du vet den følelsen man kan få når man er ute å går alene i mørket. Kanskje er det noen der bak deg som følger med fra skyggene.

hex hall

Når det koker i hodet

Synne er mer enn sin ADHD, så kanskje er det best å holde enkelte ting skjult?

Søk

lørdag 2. oktober 2010

Bokanmeldelse: The Secret of Ka av Christopher Pike





Hva handler boken om?
Sara er på sommerferie i Tyrkia med faren sin. Det høres jo helt supert ut, ikke sant? Problemet er bare det at faren aldri er tilstede, han jobber hele tiden og etterlater Sara alene på hotellet. Sara er ensom og alene, men endelig en dag så skjer det noe spennende. En gutt, Amesh, ankommer hotellet der Sara bor for å levere en pakke til faren hennes.

Sara nærmest tvinger Amesh til å ta henne med til stedet hvor faren hennes jobber. Ute på arbeidsplassen nærmest snubler Sara over et eldgammelt teppe, Sara kan på en merkelig måte føle teppet, det utstråler et eller annet Sara ikke helt kan forklare. Snart flyr vi avsted på teppet sammen med Sara og Amesh på eventyr til øya hvor Djinnene bor(ånder, som Genie i Aladdin, bare at disse er onde skapninger).

Mine tanker om boken:
Jeg har tidligere lest to bøker av Christopher Pike og det var de to første bøkene i hans Last Vampire serie. Jeg likte begge bøkene og da jeg så at hans nyeste tittel var tilgjengelig på Netgalley måtte jeg selvsagt lese den. Jeg har aldri lest en bok med flyvende, magiske tepper og onde ånder som oppfyller dine ønsker(men til en pris selvsagt) så jeg tenkte at det kunne være morsomt å se hvordan Pike taklet disse elementene fra gamle legender i fra Midt-Østen.

Det var underholdende å lese om åndenes tre gylne regler og Saras folkeslag, det eldgamle Kala folket. Jeg skulle bare ønske Pike hadde utbrodert litt mer om det sisttnevnte, jeg ville gjerne vite mer.

Jeg hadde problemer med å knytte meg til karakterene og til tider både gjorde de og sa ting som ikke virket realistisk. Så hadde vi forholdet som utviklet seg med lynets hastighet mellom Sara og Amesh, det virket bare ikke troverdig.

Gjennom Sara følte jeg at Pike stigmatiserte det tyrkiske folket og jeg satt igjen med en litt flau smak i munnen. Det var også enkelte faktafeil om Tyrkia i boken, dette er slikt som bør snappes opp før boken går i trykken. Tiltross for bokens feil var det en underholdende historie og jeg kunne godt tenkt meg å vite hva som skjer videre med Sara.

0 comments:

Legg inn en kommentar

Hyggelig at du tittet innom bloggen min. Jeg håper du fant noen bøker du fikk lyst til å lese.