RSS facebook facebook facebook

Velkommen!

Leseeksemplar fra forlag merkes reklame ihht. Forbrukerrådets retningslinjer, selv om bloggeren ikke mottar betaling eller har reklameinntekter.
hex hall

Forfriskende edru etterforsker

Du vet den følelsen man kan få når man er ute å går alene i mørket. Kanskje er det noen der bak deg som følger med fra skyggene.

hex hall

Når det koker i hodet

Synne er mer enn sin ADHD, så kanskje er det best å holde enkelte ting skjult?

Søk

fredag 8. april 2011

Intervju med forfatter Mari Moen Holsve

Bilde gjengitt med tillatelse fra Mari Moen Holsve.
Flukten fra virkeligheten har den ære av å ønske forfatter Mari Moen Holsve velkommen hit til bloggen. Mari er en 24-år gammel norsk fantasy-forfatter. Hun er i disse dager aktuell med en ny fantasy for ungdom som har fått tittelen Halvgudene. Boken kom ut nå i mars og har blitt anmeldt her på bloggen.  Mari debuterte i 2006 med Skjelka-Agenten og i 2008 kom Rasp, sistnevnte ble nominert til Uprisen i 2008! Vil du vite mer om Mari finner du en kort biografi på Maris’ hjemmeside.


Kan du kort beskrive din nyeste bok Halvgudene for de leserne som kanskje ikke har hørt om boken tidligere?

- Det er en fantasyhistorie om trillingene Dina, Balder og Thea fra Oslo, som i trettenårsalderen får overnaturlige egenskaper, og lærer at de opprinnelig er fra øyriket Tiladnen, og barn av en gud. I Halvgudene, som er første bok i serien, må de vende tilbake til Tiladnen og ta opp kampen mot Forbundet, som systematisk forsøker å overta kontroll over øyene og utslette alle raser de ser på som "mindreverdige". Forbundet er også ute etter trillingene, og medlemmene deres er overalt, så trillingene lever i konstant fare fra det øyeblikket de setter ben på Tiladnen.

I Halvgudene er det trillingen Dina som er hovedpersonen. Dina er en rolig og ganske så fornuftig jente. Hva var grunnen til at du valgte å fortelle historien gjennom Dinas øyne og vil det være Dinas stemme som er mest fremtredene også i de to neste bøkene?

- Dina er lederen blant de tre, hun er den kloke og ansvarsfulle, og dermed et naturlig valg som fortellestemmen i første bok. Men i neste bok er det Balders og Theas synsvinkler som blir gjeldende.

Da ble mitt neste spørsmål nesten overflødig men her kommer det nå allikevel :) Trillingene Balder og Thea blir vi ikke fullt så godt kjent i Halvgudene. Vil leserne komme tettere på disse to i de to neste bøkene eller vil de forbli litt i bakgrunnen av Dina? 

- Ja, man vil definitivt komme tettere på Balder og Thea i de neste bøkene. Som sagt er det de to som er fortellerstemmene i bok to, og denne boka handler også i større grad om dem enn om Dina. Alle tre trillingene er like viktige, og jeg skal forsøke å gi hver og en samme mengde oppmerksomhet.



I boken reiser trillingene til en parallell verden kalt Tiladen. Dette er en verden du, slik jeg forstår det, også brukt i dine to første bøker. Vil du anbefale leserne å lese Skjelka-Agenten og Rasp for å sette seg bedre inn i det universet du har skapt?

 - Egentlig gir Halvgudene en bedre introduksjon av Tiladnen enn de to forrige, fordi man jo får se øyriket fra utsiden, gjennom Dinas øyne, og alt er like nytt for henne som for leseren, i motsetning til slik det er i Skjelka-Agenten og Rasp. Disse to første bøkene tegner for øvrig et litt annet, mer ufarlig bilde av Tiladnen.

Hvordan er det egentlig å arbeide med en planlagt trilogi, har du allerede nå tanker om hvordan reisen til trillingene skal ende i tredje og siste bok?

 - Ja, absolutt. Jeg hadde hele historien klar før jeg engang begynte å skrive på første boka. Det er klart det vil skje små endringer, men jeg har en rimelig detaljert plan jeg i utgangspunktet følger.

De to første bøkene dine ble utgitt på et annet forlag enn Halvgudene, er det lov til å spørre om grunnen til forlagsbytte og om du tror det på noen måte har innvirkning på deg som forfatter?

 - Jeg byttet ganske enkelt forlag fordi jeg fulgte redaktøren min. Han forstår meg og mine svakheter (og styrker, får jeg vel også si) bedre enn de fleste, så han ville jeg ikke gi slipp på. ;) Sånn sett har ikke forlagsbyttet hatt så mye å si, ettersom jeg jobber med samme redaktøren, men jeg vil si jeg har hatt veldig positive erfaringer hos Cappelen Damm, mht blant annet markedsføring av boka.

Tre faste:

En god ungdomsbok som du syntes fortjener mer oppmerksomhet? 

- Vanskelig spørsmål. Det er helt sikkert veldig mange av dem, samtidig som veldig mange gode ungdomsbøker også heldigvis får mye oppmerksomhet. Jeg kan vel heller ønske meg en bok jeg husker fra barndommen, nemlig Watership Down. Den må gjerne gjøre et stort comeback i Norge; jeg tror mange unge av i dag kan ha godt av å "oppdage" den. Og ja, jeg vet den har vært klassifisert både som barnebok og voksenbok, men den minst like flott for ungdom.


Er det noe du er avhengig av når du skriver? For eksempel stillhet, korpsmusikk, sjokolade eller noe helt annet?

- Det varierer veldig. Iblant trenger jeg total stillhet, iblant hører jeg på Stings "Songs from the Labyrinth". Jeg har også erfart at jeg skriver mye bedre actionscener hvis jeg har en av Pirates of the Caribbean-filmene (gjerne den første) stående på lavt volum i bakgrunnen - den gir meg et lite ekstra kick!


Du har jo blitt intervjuet en del ganger i det siste, Mari, er det et spørsmål du skulle ønske du hadde blitt stilt? I så fall hva er spørsmålet og hva ville du svart på det? 

- Dette er ikke et spørsmål jeg har direkte ønsket meg, men jeg ville likt fokuset: Halvgudene handler mye om maktmisbruk av religion, og et spørsmål rundt det ville jeg likt å svare på. Det er skremmende hvordan enkelte lederskikkelser innenfor ulike religioner og trosgrupper manipulerer sine medlemmer. Å misbruke og utnytte søkende mennesker på denne måten gjør meg kvalm. Ta scientologene, for eksempel. Og man trenger egentlig ikke gå lenger enn til god, gammeldags kristendom i enkelte tilfeller. Men skal jeg legge ordentlig ut om dette får noen stille meg spørsmålet først. ;)

Tilslutt vil vi ønske Mari lykke til videre med skrivingen og studiene. Vi gleder oss til å lese fortsettelsen av trilogien om Halvgudene! I mellomtiden skal jeg lese de to første bøkene til Mari, de er allerede reservert på biblioteket.

3 kommentarer:

  1. Kult intervju! Jeg har lest Rasp og likte den veldig godt. Blir spennende å lese Halvgudene :)

    SvarSlett
  2. Svar på kommentar frå i går: Eg leste den i norsk versjon, så husker ikkje heilt sidetalet, men i den engelske versjonen eg har i bokhylla er det 977 sider, så kan fint stemme det:-) (boka Coming Home av Rosamunde Pilcher)

    SvarSlett

Hyggelig at du tittet innom bloggen min. Jeg håper du fant noen bøker du fikk lyst til å lese.