RSS facebook facebook facebook

Velkommen!

Leseeksemplar fra forlag merkes reklame ihht. Forbrukerrådets retningslinjer, selv om bloggeren ikke mottar betaling eller har reklameinntekter.
hex hall

Forfriskende edru etterforsker

Du vet den følelsen man kan få når man er ute å går alene i mørket. Kanskje er det noen der bak deg som følger med fra skyggene.

hex hall

Når det koker i hodet

Synne er mer enn sin ADHD, så kanskje er det best å holde enkelte ting skjult?

Søk

lørdag 11. juni 2011

Bokanmeldelse: Firelight av Sophie Jordan



Hva handler boken om?
Jacinda har hele tiden visst at hun var spesiell, hele tiden visst at hun aldri kunne gjøre som hun selv ville. Hun har måttet tenke på de andre som er av hennes slag, Jacinda er en draki, en etterkommer av dragene. Det finnes jegere som leter etter slike som Jacinda og en dag gjør hun noe som tiltrekker seg jegernes oppmerksomhet. Jacinda klarer ikke å gjemme seg godt nok fra jegerne og en av dem finner henne, men han velger å ikke si noe til resten av jaktlaget sitt. 

Samme natt rømmer moren til Jacinda fra landsbyen og tar Jacinda og tvillingsøsteren Tamra med seg. Den lille familien flytter ut i ørkenen, hvor Jacindas draki sakte men sikkert vil forsvinne og det eneste lyspunktet der, for Jacinda, er Will, jegeren..

Mine tanker om boken?
Firelight er en historie man forsvinner fra virkeligheten med. Sophie Jordan har skapt en god kjærlighetshistorie med en type mennesker som stammer fra dragene. Jeg har aldri lest noe om mennesker med mytologiske egenskaper av samme slag som Jacinda, det var forfriskende og originalt. Forfatteren har skrevet hovedpersonen på en måte som gjør det mulig for meg som leser å sette meg inn måten personen reageer på. En troverdig hovedperson er viktig for enhver historie.

Et forhold mellom Will og Jacinda, jegeren og byttet(høres kjent ut?) er i teorien umulig, hvordan kan de to være sammen? Det er noe med denne typen forhold som er så spennende å lese om.

En negativ ting med boken var at det ble gjenntatt litt for mange ganger at de to hovedpersonene ikke kunne være sammen, det hadde holdt om det ble repetert én eller to ganger.

Omslaget:
Vanligvis er jeg ikke så glad i omslag med ansikter på, jeg liker å ha muligheten til å forestille meg hvordan hovedpersonen ser ut selv, men her syntes jeg jenta på forsiden passer beskrivelsen i boken. Det er nydelig!

Boktraileren:


Vil du vite mer om forfatteren eller boken? Ta en titt på linkene under:

Firelight av Sophie Jordan
Boken ble utgitt i: 2010 
Målgruppe: Ungdom
Antall sider(innbundet): 323
Forlag: HarperTeen
Kilde: Kjøpt fra Amazon.


1 kommentar:

  1. SV: Tusen takk :)
    Saras nøkkel er en grusom bok, men den er også veldig nydelig. <3 Anbefales på det sterkeste <3

    SvarSlett

Hyggelig at du tittet innom bloggen min. Jeg håper du fant noen bøker du fikk lyst til å lese.