RSS facebook facebook facebook

Velkommen!

Leseeksemplar fra forlag merkes reklame ihht. Forbrukerrådets retningslinjer, selv om bloggeren ikke mottar betaling eller har reklameinntekter.
hex hall

Forfriskende edru etterforsker

Du vet den følelsen man kan få når man er ute å går alene i mørket. Kanskje er det noen der bak deg som følger med fra skyggene.

hex hall

Når det koker i hodet

Synne er mer enn sin ADHD, så kanskje er det best å holde enkelte ting skjult?

Søk

torsdag 11. august 2011

Boktema fra A-Å #T



Så var det tid for boktema hos Anette(Anettes bokboble) igjen, så i dag deler jeg min favoritt på T med dere.






I dag har jeg lyst til å dra frem en barnebok som er like mye for oss store barn som de små, det er boken Tonje Glimmerdal av Maria Parr. Så langt i år har vi lest den fra perm til perm tre ganger sammen med eldstemann og boken har vært like morsom for oss voksne som for ham. Jeg har både ledd og grått meg igjennom historien. Parr bruker flittig fra klassiske barnebøker men hun lager sin helt egen vri på det så det blir allikevel originalt og morsomt. Tonje Glimmerdal får meg til å tenke på blant annet Pippi Langstrømpe og Karlson på taket.


Historien handler om ni år gamle Tonje, hun er det eneste barnet i Glimmerdal og hennes bestevenn er 74-år gamle Gunnvald. Tonje er stadig i klammeri med Klaus Hagen, eieren av Hagen Helsecamping, som ikke kan fordra barn. Heldigvis en dag dukker det opp noen på hennes egen alder som hun kan finne på sprell med.


Anbefales på det sterkeste fra hele min lille familie :)




10 kommentarer:

  1. :-) Jeg har også valgt en barnebok i dag. Det er noe ved dem...

    SvarSlett
  2. Denne har jeg så lyst til å lese for klassen min :-)

    SvarSlett
  3. Sigrid: Absolutt, det finnes mange gode barnebøker :)

    Silje: Det tror jeg ikke du vil angre på, jeg er sikker på at de kommer til å elske boken.

    SvarSlett
  4. Tonje Glimmerdal er et ypperlig eksempel på en god barnebok. Den blir mye utlånt hos oss, både til barn og til lærere.

    SvarSlett
  5. Godt valg! Vi har denne boken i bokhylla, prøvde å lese den for Ingrid på snart ni, men det var ikke helt hennes type bok. Men jeg skal nå prøve igjen, jeg ;)

    SvarSlett
  6. Tonje Glimmerdal er ei helt fantastisk bok! :)

    SvarSlett
  7. Denne kjente jeg ikke til, men du fanget definitivt min interesse. Fikke veldig lyst til å lese den - både for egen del og for sønnene min. Han er tre, og kanskje litt liten ... ? Hm, verdt å prøve!

    SvarSlett
  8. SV: Ja, ja, ja! ;) Uten tvil! Munro har blitt en stor favoritt hos meg :)

    SvarSlett
  9. SV2: Om vi ikke klarer å nå målene våre så er det ikke så farlig. Men det er moro å ha en slik liste og dermed kanskje lese noen bøker man ikke ville gjort til vanlig, eller at man får et ekstra push til å lese noe som har ligget på vent lenge?

    Det tok litt tid før jeg også synes Jordens barn var spennende, men tydeligvis ikke spennende nok til at jeg har lest bok nr. 2 ennå :p

    SvarSlett
  10. Det er så kjekt å lese høyt for ungene!
    Mine er blitt såpass store nå at de leser selv, men vi har gått gjennom alle Harry Potter bøkene og var på kino i går for å se den aller siste filmen. Litt vemodig at det er over...

    SvarSlett

Hyggelig at du tittet innom bloggen min. Jeg håper du fant noen bøker du fikk lyst til å lese.