RSS facebook facebook facebook

Velkommen!

Leseeksemplar fra forlag merkes reklame ihht. Forbrukerrådets retningslinjer, selv om bloggeren ikke mottar betaling eller har reklameinntekter.
hex hall

Forfriskende edru etterforsker

Du vet den følelsen man kan få når man er ute å går alene i mørket. Kanskje er det noen der bak deg som følger med fra skyggene.

hex hall

Når det koker i hodet

Synne er mer enn sin ADHD, så kanskje er det best å holde enkelte ting skjult?

Søk

fredag 23. september 2011

Bokanmeldelse: Høsten av Jan Henrik Nielsen

Jeg vil ikke kalle Høsten Norges svar på The Hunger Games(Dødslekene) av Suzanne Collins, til det er historiene for forskjellige men at det er en god dystopisk fortelling, ja det er det ingen tvil om! Høsten er en fabelaktig og mørk ungdomsbok, samtidig er historien fylt av små lysglimt.


Fride kan ikke huske annet enn livet i isolasjon nede i en mørk og fuktig bunker, Nanna er så stor at hun husker verden utenfor. De to søstrene har bodd under jorden i fem år nå sammen med sin far, de søkte tilflukt da verden utenfor sakte men sikkert begynte å visne og dyr, planter og mennesker ble syke. Det er kjedelig i bunkeren og jentene lengter ut, men er det egentlig trygt for dem ute i verden?

Matlageret i bunkeren er så og si slutt og jentenes far har blitt syk. Det finnes ingen annen utvei enn å krype ut av bunkeren og reise fra øya inn til den gamle leiligheten i byen for å se om det finnes mat og medisiner der. Det er en farefull reise de to søstrene skal ut på, det er ikke lett alene ute i verden når man ikke aner hva som venter rundt neste sving. Kan hende var det tryggere i en kjedelig tilværelse i en bunker?


Mine tanker om boken:
Dystopi er en sjanger som virkelig er i vinden om dagen og det er for tiden en favorittsjanger hos meg. Jeg var derfor utrolig spent på Høsten som er en norsk dystopisk ungdomsroman av debutant Jan Henrik Nielsen. Levde boken opp til forventningene? Svaret mitt er JA!

Høsten er en mørk historie om en fremtid som føles skremmende nær vår egen, for alt vi vet kunne scenarioet som beskrives i denne vært hentet ut fra vår verden i morgen. For forfatteren formidler faktisk historien på en så troverdig måte. Vi får oppleve tiden etter den store krisen gjennom øynene til barna Nanna(12 år) og Fride(snart seks). Det er en grå og trist verden vi får møte mellom permene men de to jentene fyller leserens hjerte med håp.

Her er det ingen romantikk, ingen forelskelse eller trekantdrama i boken. Allikevel rommer boken mye kjærlighet. I Høsten er det kjærlighet mellom mennesker og kjærlighet til familien som står sentralt. Skildringen av forholdet mellom de to søstrene er herlig beskrevet, ja, det føles nesten helt ekte. 
Historien står altså helt fint på egne ben uten å støtte seg på en boy meets girl hendelse. 

Lillesøster Fride har hørt mange fortellinger om verden utenfor men når alt kommer til alt er det meste nytt for henne. Frides observasjoner er godt beskrevet, jeg kan absolutt forestille meg at det må være slik for en som har blitt fortalt om ting men faktisk aldri opplevd noe.
Hvordan det går med jentene må du finne ut av selv! Jeg vil ikke røpe for mye av handlingen men jeg kan fortelle deg at boken er BRA!


Skal jeg komme med et minus må det være at det var litt mye dialog og det ble ofte litt enkel og kort, men det kan også være at dette var et resultat av et bevisst valg fra forfatterens side.


Omslaget: Helt fantastisk, rett og slett! Kudos til illustratøren.

Anmeldelsene fra de andre deltakerne i denne runden av bokbloggturneén:
Ikke bare ei bok
Skolebibliotekaren
Signii
The Labyrinthine

I morgen er det Chalten sin tur til å skrive sin mening om Høsten og på søndag kommer anmeldelsen til MoonStar.

Høsten av Jan Henrik Nielsen
Boken ble utgitt i: August 2011
Målgruppe: 12 - 18 år
Antall sider(hardcover): 272
Forlag: Cappelen Damm
ISBN: 9788202363390
Boken kommer fra: Cappelen Damm og den har jeg lest i forbindelse med en Bokbloggturné. Min anmeldelse er ikke påvirket av dette, dette er min ærlige og oppriktige mening om boken.



3 kommentarer:

  1. Herlig! Dette er en av debutantene jeg skal lese i høst. Jeg gleder meg allerede!

    SvarSlett
  2. Jeg også synes at det kunne bli litt enkelt og kort, men det var egentlig greit siden dette skulle ses gjennom øynene på to barn.

    SvarSlett
  3. SV: Ja, for all del. Mente ikke barnebok som i seksåringer, men heller et sted mellom ti og tretten. Eller noe sånt. De faller litt sånn mellom barn og ungdom. Og ja, boken kan så absolutt leses av voksne også! Jeg likte den jeg :)

    SvarSlett

Hyggelig at du tittet innom bloggen min. Jeg håper du fant noen bøker du fikk lyst til å lese.