RSS facebook facebook facebook

Velkommen!

Leseeksemplar fra forlag merkes reklame ihht. Forbrukerrådets retningslinjer, selv om bloggeren ikke mottar betaling eller har reklameinntekter.
hex hall

Forfriskende edru etterforsker

Du vet den følelsen man kan få når man er ute å går alene i mørket. Kanskje er det noen der bak deg som følger med fra skyggene.

hex hall

Når det koker i hodet

Synne er mer enn sin ADHD, så kanskje er det best å holde enkelte ting skjult?

Søk

torsdag 12. januar 2012

Boktema: 3 forfattere jeg ønsker ville skrive enda en bok



Det er torsdag og i dag er det tid for årets første Boktema hos Anettes bokboble og temaet er "3 forfattere jeg ønsker ville skrive enda en bok". Jeg har valgt meg ut tre forfattere som fortsatt er i blant oss i dag. Den første er for meg soleklar! Det er ikke uten grunn at engelske bibliotekarer i 2006 kåret denne forfatterens boken til den boken alle voksne bør lese før de dør. Spenn deg fast og følg med meg til Amerika!
Harper Lee forfatteren av den fantastiske boken To Kill a Mockingbird eller Drep ikke en sangfulg som den heter på norsk. Jeg skulle så ønske vi fikk flere bøker av denne damen. Harper Lee lever fortsatt og har nå rukket å bli 86 år gammel. Hun er en veldig privat dame og har ikke vært kjent for å stille opp for media.
Så vil jeg ta en tur til vårt eget land for vi har en forfatter her jeg gjerne vil se flere bøker fra.
Maria Parr; hun har skrevet to uforglemmelige barnebøker; Vaffelhjarte
og Tonje Glimmerdal
.
Maria har selv fortalt at hun jobber med noe men om det blir en bok ut av det vet hun ikke. Jeg krysser fingrene for at det kommer mer fra denne flinke damen når tiden(og boken selvsagt) er moden for det.

Så tar vi turen over til England, nærmere bestemt til North Yorkshire der finner vi denne damen.

Diane Setterfield forfatteren av
Den Trettende Fortelling eller
The Thirteenth Tale om du vil.

En bok du bare forsvinner inn i. Den har et litt små grøssende gotisk preg over seg, en form for spøkelseshistorie nærmest. Litt i samme gate som Kate Morton. Boken passer ypperlig ved siden av en kopp varm kakao og et godt pledd i kosestolen foran peisen. Det har ryktes helt siden 2007 at Diane arbeider med en ny bok men det er uvisst når den kommer eller om den kommer i det hele tatt.

Er det forresten fler enn meg som la merke til at denne listen kun inneholdt kvinnelige forfattere? Når jeg tenker meg om tror jeg faktisk at en overvekt av bøkene jeg leser faktisk er skrevet av kvinner. Kanskje det burde vært et av mine 2012 mål, lese flere bøker skrevet av mannlige forfattere?


Om bloggeren
Sommeren 2007 startet Mari bloggen Flukten fra virkeligheten. Mari elsker bøker(selvsagt!) og håper noe av sin leseglede kan smitte over på andre. Til daglig jobber hun på kontor.

10 kommentarer:

  1. Har boken "den trettende fortellingen" har ikke rukket å lest den enda. Min liste inneholdt også kun kvinnelige forfattere, så kanskje jeg har litt å jobbe med i 2012 jeg også, lese flere bøker av mannligere forfattere? Den første bpken du nevner her har jeg såvidt hørt om, må kikke næremere på den tenker jeg. Flott innlegg du hadde:-) Ha en fin dag:-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, Beathe :) Jeg kommer forresten innom på besøk til bloggen din senere i dag, for å lese listen din.

      Slett
  2. Hvordan har du fått til svarfunksjonen? Den har ikke kommet hos meg enda.

    SvarSlett
  3. Jeg er enig i både Harper Lee og Diane Setterfield. Både Drep ikke en sangfugl og Den trettende fortellingen var bøker som traff meg. Og jeg ville gjerne lest mer av begge forfatterne.

    SvarSlett
  4. Har faktisk lest lite fra disse forfatterne,så nå fikk jeg nye forfatter tips. Takk skal du ha:) Vaffelhjerte skal jeg ihvertfall kjøpe med i år:)

    SvarSlett
  5. Flott liste, Mari. Jeg skal lage en jeg og, og Diane Setterfield har en soleklar plass der :-)

    SvarSlett
  6. Jeg har ikke lest noen av disse forfatterene, kanslje noe jeg bør rette på? :)

    SvarSlett
  7. Jeg har lest Den trettende fortelling, og jeg likte den ikke -faktisk. Men nå får jeg snart Drep ikke en sangfulg fra Bokklubben i posten, den er jeg spent på :-)

    Fin liste, og bra du trekker frem kvinner Mari!

    SvarSlett
  8. Så flott innlegg! Jeg har ikke lest bøker av noen av disse forfatterne enda, men jeg har en liten mistanke om at "Drep ikke en sangfugl" kommer til å bli en av bøkene vi leser i lesesirkelen i år :)

    SvarSlett
  9. Jeg har faktisk ikke lest noen av disse forfatterne - ennå. Den trettende fortellingen tror jeg må lånes av eldste sønnens kjæreste. Hun er nettopp ferdig med den.

    SvarSlett

Hyggelig at du tittet innom bloggen min. Jeg håper du fant noen bøker du fikk lyst til å lese.