RSS facebook facebook facebook

Velkommen!

Leseeksemplar fra forlag merkes reklame ihht. Forbrukerrådets retningslinjer, selv om bloggeren ikke mottar betaling eller har reklameinntekter.
hex hall

Forfriskende edru etterforsker

Du vet den følelsen man kan få når man er ute å går alene i mørket. Kanskje er det noen der bak deg som følger med fra skyggene.

hex hall

Når det koker i hodet

Synne er mer enn sin ADHD, så kanskje er det best å holde enkelte ting skjult?

Søk

fredag 1. juni 2012

Bokanmeldelse: Byttet av Amanda Hocking.

Troll er vakre skapninger, pene og skremmende. Spol litt tilbake nå. sa du at troll er vakre?! Ja i følge forfatteren av ungdomsboken Byttet, Amanda Hocking, så er de nemlig det.


Stor kontrast mellom Amanda Hockings fremstilling av
 en bytting sammlignet med Teodor Kittelsens.
Bilde: Mari.
Trollunger
Byttet er en ungdomsbok om tryller, tryller = troll, som bor i blant oss. Som vi alle vet så er de heslige trollene fra tid til annen på besøk her i vår verden. Trollene stjeler avogtil menneskebarn og tilbake i krybben ligger det så en bytting(dere kjenner vel byttingene fra eventyrenes verden?), eller en trollunge om du vil. Når tiden er inne hentes byttingene tilbake til tryllens verden.

Troll er vakre!
Som dere sikkert la merke til i bildet øverst i innlegget så er det en sterk kontrast mellom forfatter Amanda Hockings fremstilling av byttinger og troll mot Teodor Kittelsens illustrasjoner. Hockings troll er vakre, akkurat dette har jeg litt problemer med, jeg syntes det er for få personer med normalt eller mindre vakkert utseende. Dette er veldig vanlig i dagens ungdomsbøker, og da kanskje spesielt i de amerikanske ungdomsbøkene.

Dessverre gjenspeiler dette litt av dagens samfunn, hvor svært mange higer etter det perfekte utseende(her må jeg få si at jeg anbefaler Uglies av Scott Westerfeld som gjør et godt stykke arbeid i å belyse akkurat dette).

Amanda Hocking - superstjerne i forlagsverdenen
Jeg har i lengre tid vært veldig nysgjerrig på Hockings bøker og faktisk så eier jeg selv denne boken i e-bok format(i tillegg har jeg fått en norsk lesekopi av Pantagruel). Hva er det som har gjort denne forfatteren til superstjerne over natten? Ble jeg klokere etter å ha lest boken? Svaret mitt er nei, egentlig ikke.

Gode idèer, dårlig utførelse
Dessverre begriper jeg ikke at boken i det hele tatt har blitt sluppet på markedet, så upolert som den, i mine øyne, er. Språket føles gammelmodig og påtatt. Plottet har så mange spennende muligheter men dessverre syntes ikke jeg at forfatteren utnytter sine egne ideer godt nok.

Det virker som Hocking har sett malen for suksess og følger denne. Tydeligvis fungerer det,for mange lesere men ikke for meg dessverre. Dialogene mangler driv. Tryllene er det eneste med et snev av originalitet i historien. Historien kunne vært veldig god den, men den kommer dessverre til kort.

Oppsummering: 

 /

 At jeg fullførte boken er i det hele tatt et under, men jeg håpet på
noe som skulle fange min interesse helt frem til siste side.


Andre bloggere som har lest boken:
Ellikken
Julies bokbabbel
Astrid Terese
Nina
Between the Pages
Moonstar
Leserommet
I min egen lille boble

Har du Byttet på din ønskeliste eller har du kanskje lest den?










Om bloggeren
Sommeren 2007 startet Mari bloggen Flukten fra virkeligheten. Mari elsker bøker(selvsagt!) og håper noe av sin leseglede kan smitte over på andre. Til daglig jobber hun på kontor.

16 kommentarer:

  1. Hurra for forskjellig smak! Jeg kan skjønne hvorfor du ikke liker boken, men selv syns jeg den både var underholdende, morsom med et snert av alvor, og spennende. At hovedpersonen er fortryllende vakker syns jeg balanserer greit med hennes ufyselige personlighet. - Men noen stor litterær kunst er det jo ikke. Likevel, grei skuring :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg forsøkte virkelig å finne noe som var underholdende der, men landet på at dette er blant noe av det dårligste jeg har lest, ever. Det er så morsomt at vi oppfatter ting så forskjellig ;)

      Slett
  2. Jeg har ikke lest boka, tenkt på det lenge at jeg skal lese den har den på ønskelista mi. Jeg vil da lese den på engelsk, liker best bøkene på original språket:)Fin anmeldelse. Det er ikke alltid sånn at man liker alle bøker.

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, og jeg er veldig glad for at vi ikke kan like alt. Da hadde verden vært kjedelig rett og slett.

      Slett
  3. Jeg har en greie for troll, har en liste med trollete litteratur jeg vil lese. Derfor er jeg nysgjerrig da jeg starter å lese anmeldelsen, og jeg er glad jeg gjør det for nå vet jeg hva som IKKE skal leses. Takk for fin anmeldelse Mari :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Bare hyggelig, Heidi. Det kan jo hende du vil like boken, Ellikken(og mange, mange andre) likte den jo :) MEN for meg var dette frustrerende lesning, så om du vet om historier om troll som er gode så skrik gjerne ut!

      Slett
  4. Jeg ble faktisk positivt overrasket over denne boka. Jeg hadde lest en del negative omtaler av den, så jeg regnet egentlig ikke med å like den. Men jeg synes det var en underholdene bok, som kanskje ikke er av de mest orginale, men likevel fint lesestoff. Det største problemet jeg hadde med denne boka, og andre bøker i denne sjangeren, er at den er så ufattelig lite orginal. Du kan kalle dem varulver, vampyrer, hekser eller troll nå til dags, men faktum er at de alle har samme evnene, samme utseende og samme handling. Det eneste som varierer noe er bakgrunnshistorien. Men som sagt, jeg synes ikke boka var dårlig:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Mye av det du påpeker her har du helt rett i anonym. Jeg er glad du likte boken selv om den ikke var for meg :)

      Slett
  5. Godt det ikke bare er meg. ;) Jeg leste den tidligere i år, og var ikke spesielt imponert. http://bokelsker.wordpress.com/2012/01/02/byttet-amanda-hocking/

    SvarSlett
    Svar
    1. Og her snakkes det om at vi bokbloggere kanskje har problemer med å være ærlige? Jeg skal få med omtalen din på listen min i anmeldelsen, Julie :)

      Slett
  6. Har den liggende og er veldig nysgjerrig nå om jeg kommer til å like den:)Fin anmeldelse:) Ønsker deg en flott helg:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for det, Isabella. Har du fått lest boken? Jeg kan ikke huske å ha sett den på bloggen din enda. Jeg er selvsagt veldig nysgjerrig på hva andre mener om den :)

      Slett
  7. Har denne liggende også, men den rykket nok litt bakover i køen nå.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg er usikker på om jeg skal være lei meg for det? :) Når det er sagt er jeg jo veldig interessert i å se hva andre som leser mye ungdomsbøker mener om Amanda Hocking og historien om trollene hennes.

      Slett
  8. Synes nesten at det virker som om dårlig gjennomføring er blitt et suksesskriterie, i hvert fall etter min mening. Twilight var dårlig skrevet, ble en suksess. Fifty Shades of Grey er visstnok dårlig skrevet, er en suksess. Byttet er dårlig skrevet, ble en suksess ... osv. Og da snakker jeg om megasuksessene.

    Selvsagt har man unntak, men likevel.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg er enig i med deg og det gjør meg også veldig skeptisk når det kommer til det å plukke opp megasuksessene. Litt synd, for noen av bøkene kan jo ha blitt godt kjent fordi historiene er gode.

      Slett

Hyggelig at du tittet innom bloggen min. Jeg håper du fant noen bøker du fikk lyst til å lese.