RSS facebook facebook facebook

Velkommen!

Leseeksemplar fra forlag merkes reklame ihht. Forbrukerrådets retningslinjer, selv om bloggeren ikke mottar betaling eller har reklameinntekter.
hex hall

Forfriskende edru etterforsker

Du vet den følelsen man kan få når man er ute å går alene i mørket. Kanskje er det noen der bak deg som følger med fra skyggene.

hex hall

Når det koker i hodet

Synne er mer enn sin ADHD, så kanskje er det best å holde enkelte ting skjult?

Søk

lørdag 3. november 2012

Bli kjent med: Anette fra bokbloggen Lidenskaplig Lesing

Anette har flere favorittforfattere, på listen hennes finner du blant annet Stephen King, J.K. Rowling og George R.R. Martin.

I dag har jeg gleden av å presentere dere for 17 år gamle Anette fra bokbloggen Lidenskaplig Lesing.


Deg og bloggen din


Fortell oss litt om deg selv og bloggen din.
Jeg heter Anette, og er en 17 år gammel jente fra Stavanger. Jeg går mitt siste år på videregående og elsker å lese bøker og å skrive. Bloggen min handler for det meste om bøker jeg har lest og kommer til å lese. Favorittsjangeren min er fantasy, men jeg sluker alt fra biografier til klassikere.

Har du et mål med bloggingen din?
Jeg blogger fordi jeg ønsker å dele leseopplevelsene mine med andre som liker bøker. Mange av bøkene jeg leser har jeg fått anbefalt fra bokbloggere, og det er en opplevelse jeg gjerne vil dele videre.

Hva får din blogg til å skille seg ut i mengden?
Akkurat nå er bloggen min i startfasen enda; den er nesten en uke gammel, og foreløpig er det bare bokanmeldelser og boknyheter, men det kan hende det kommer noe mer spennende etterhvert :)

Når du er på jakt etter en ny bok leter du etter anbefalinger?
Dersom jeg vet at jeg er ute etter en bok i en bestemt sjanger på forhånd går jeg ofte etter anbefalinger på Goodreads og lignende, men bortsett fra det er jeg glad i å gå spontant innom en bokhandel, beundre coverene og lese bakpå bøkene.

Bruker du ditt lokale bibliotek? Hvorfor/hvorfor ikke?
Det går litt i perioder. Jeg har noen perioder hvor jeg knapt er i nærheten av biblioteket, og andre hvor jeg (mis)bruker biblioteket noe enormt. Jeg liker biblioteket fordi de har ganske godt utvalg i de fleste sjangre, men dessverre noe dårligere utvalg i nyere engelske bøker, noe som irriterer meg litt fordi jeg foretrekker å lese engelske bøker på engelsk.


Om litteratur


Fem favoritt bøker?
Utrolig vanskelig å velge, men dersom jeg må velge fem blir det Harry Potter - serien av J.K. Rowling, Hunger Games - serien av Suzanne Collins, Game of Thrones av George R.R. Martin, Blaze av Stephen King og som den nerden jeg er: Atlas Shrugged av Ayn Rand.

Favoritt forfattere?
Nesten like vanskelig å velge her, som spørsmålet ovenfor, men det blir nok Neil Gaiman, Stephen King, J.K. Rowling og George R.R. Martin.

Favoritt sjanger?
Fantasy, helt klart!

Klikk på bildet for å besøke Anettes blogg.

En god bok som fortjener flere lesere?
Stardust av Neil Gaiman (heter stjernestøv på norsk). Det er en bok som har det meste: romantikk, humor og en god dose fantasy. Den er også blitt laget om til film, og filmadapsjonen er trolig en av de beste filmadapsjonene jeg har sett. Anbefales virkelig!

En bok du ikke helt forstod?
Et utrolig vanskelig spørsmål, egentlig, og den eneste boka jeg kommer på er "Marked", første boka i House of Night - serien av P.C. Cast og Kristin Cast. Problemet med den var ikke at den var komplisert og vanskelig å forstå; det var mer på den måten at jeg etter å ha fullført boka satt med en slags sjokkfølelse av "hva var det jeg nettopp leste?", en følelse jeg også hadde imens jeg leste den. Et stort sammensurium av stereotypiske karakterer (type "alle som går i svart kutter seg" og "alle jenter med blondt hår er bimboer og horer") og at hovedpersonen ofte observerer de samme to personene ha sex offentlig - på en skole.

En bok du fikk lyst til å kaste i veggen i ren frustrasjon?
I evigendt av Siri Fjellvang Tobiassen. Trolig den verste boka jeg noen gang har lest - en skam for norsk fantasylitteratur, etter min mening.

En bok du kan lese om og om igjen?
Hele Harry Potter - serien! Har en tradisjon med å lese hele serien en gang i året, og selv om jeg nå, etter å ha lest De Vises Stein hvert år siden jeg var 7, nesten kan den ordrett utenat er den like fantastisk som alltid.


Format


Hva slags forhold har du til lydbøker?
Jeg kunne egentlig ønske at jeg var den typen person som kunne høre på lydbøker, men det er jeg ikke. Jeg klarer ikke å sette meg ned for å høre på en lydbok, da dukker det opp 1000 andre "viktige" ting jeg må gjøre istedenfor, som fører til at jeg mister konsentrasjonen. Plutselig blir det mye viktigere å skru av og på kulepennen, skrible ned en hel del kruseduller på en post-it lapp eller rydde noe. De få gangene jeg har klart å høre meg gjennom en hel lydbok, har jeg følt at jeg har manglet noe. Det er svært sjeldent at en stemme klarer å gjengjelde de samme inntrykkene man får av ordene man leser i en bok på en god måte, og i tillegg savner jeg vel kanskje det å ha noe fysisk å holde i.

E-bøker?
E - bøker har jeg aldri prøvd, men har utrolig lyst til å prøve. Det kommer nok ikke til å ta over papirformatet, men det virker utrolig praktisk. Jeg har perioder hvor jeg reiser utrolig mye med fly, både innenlands og utenlands, og hver eneste gang jeg kommer hjem fra en slik tur får jeg vondt inni meg når jeg ser hvor slitt den stakkars pocketboka mi har blitt i kantene og på ryggen.


Andre bokbloggere


Har du noen gang plukket opp en bok fordi en annen bokblogger anbefalte den?
Ja, jeg merker meg fort hvilke bøker som er verdt å lese/ikke lese gjennom bokblogger.

Hvis du svarte ja på forrige spørsmål. Var det en vellykket leseropplevelse?
Absolutt! Jeg plukket opp "Hunger Games" trilogien, og den er blitt en av mine favoritter :)

Del tre av dine blogg favoritter med oss?
Jeg er ganske ny til bokblogging, og har for det meste blitt introdusert til dette av YouTube, hvor mine favorittvloggere er thereadables og booksandquills. Av blogger har jeg merket meg bokhora, som er en veldig bra blogg, skrevet av flere personer.








Om bloggeren
Mari elsker bøker(selvsagt!) og har blogget her siden sommeren 2008. Hun håper noe av sin leseglede kan smitte over på andre.

Det er ikke bare bøker som Mari er lidenskaplig opptatt av, hun er en nysgjerrig sjel og hva er vel en mer naturlig for en nysgjerrigper enn å beskjeftige seg med slektsgranskning?

Barns sikkerhet i bil er et annet tema som ligger hennes hjerte nært og Mari står bak den prisbelønnende bloggen Sikring av barn i bil.

2 kommentarer:

  1. Koslig og bli bedre kjent med Anette :D
    Likte bloggen hennes, så ser frem til og følge den i fremtiden :)

    SvarSlett
  2. Koselig å bli kjent med en ny bokblogger:) Aldri besøkt bloggen hennes, så det skal jeg gjøre nå:) Takk for tips:)

    SvarSlett

Hyggelig at du tittet innom bloggen min. Jeg håper du fant noen bøker du fikk lyst til å lese.