RSS facebook facebook facebook

Velkommen!

Leseeksemplar fra forlag merkes reklame ihht. Forbrukerrådets retningslinjer, selv om bloggeren ikke mottar betaling eller har reklameinntekter.
hex hall

Forfriskende edru etterforsker

Du vet den følelsen man kan få når man er ute å går alene i mørket. Kanskje er det noen der bak deg som følger med fra skyggene.

hex hall

Når det koker i hodet

Synne er mer enn sin ADHD, så kanskje er det best å holde enkelte ting skjult?

Søk

søndag 9. desember 2012

En smakebit på søndag/Barnetimen - Familien Kråkestup

Dagens smakebit/bokomtale kommer fra boken jeg og sjuåringen vår leste ut på sengekanten i går. For min del har det gått mye i manuslesing om dagen og privat forsøker jeg å fullføre bøker jeg har begynt på, men ikke fullført tidligere i år(det er nok å ta av for å si det sånn).




"Fyrste deltakar er ilderen Iver og hans matfar Johnny!"
Johnny gliser til publikum, drar handa gjennom det svarte håret og kastar ballen til ilderen Iver. Iver er ilderverdas svar på Lionel Messi.

FRA S. 87 I BOKEN FAMILIEN KRÅKESTUP OG NYSET I NABOHUSET AV KARI SMELAND.


De som følger bloggen fast vet at det av og til dukker opp innlegg her merket med BARNETIMEN. I dissse innleggene er det barnas lesing som står i fokus. OBS! Disse innleggene vil bære preg av at det er barnet som har diktert skribenten og de vil ganske garantert inneholde både språklige ulumskheter og SPOILERE, du er herved advart. I dag er det sjuåringen som har lyst til å dele tankene han har gjort seg om historien om Familien Kråestup med oss.

Hva handler historien om Familien Kråkestup om?
Stjerne og Lykke finner ut av hvem som bor i nabohuset. De fant en katt som de kalte for Statsministeren, de tok vare på den til de fant ut av hvem som eide den.

Det var Karl O. som eide katten, de fikk ta vare på den til de hadde fikset nabohuset. Den levde hele historien i alle sine dager.

Boken var fin og kul fordi det var morsomt da katten angrep Bodil. Da Bodil mistet tenne begynte jeg å le,da skjønte jeg at boka var morsom og vi fortsatte å lese den.

Aller tilslutt var boken slutt.

Lærte vi noe av denne historien?
Mhm, det er ikke lurt å bare gå inn døra i nabohuset. Plutselig bor det noen der og da kan vi få kjeft.


Vil du ha en mer fyldig bokanmeldelse så sjekk hva Barnebokkritikk skriver om Familien Kråkestup.

Hvordan ligger du an med juleforbredelsene? Her ligger det an til å bli pepperkakebaking i dag.


Svensk, dansk, finsk eller norsk blogger? Alle er velkomne til å delta(eller bare lese om man heller vil det) på denne ukentlige bloggutfordringen . Oppdag spennende bøker og finn nye bloggfavoritter.




Hvordan delta på en "En smakebit på søndag"?
  • Skriv en bloggpost hvor du deler noen valgfrie setninger fra boken du leser nå.
    OBS! Vennligst ingen spoilere. Legg inn linken til ditt innlegg i linkefunksjonen på denne siden for å få besøk av andre "En smakebit på søndag"-deltakere/lesere.
  • Du behøver ikke å følge noen fast formel på innleggene dine, her er det bare å slå seg løs :) 
  • Twitrer du postene dine så bruk gjerne hastagen #smakebit.
  • Utfordringen er inspirert av den engelske bloggen Should Be Readings faste utfordring Teaser Tuesday











Om bloggeren
Mari elsker bøker(selvsagt!) og har blogget her siden sommeren 2008. Hun håper noe av sin leseglede kan smitte over på andre.

Det er ikke bare bøker som Mari er lidenskaplig opptatt av, hun er en nysgjerrig sjel og hva er vel en mer naturlig for en nysgjerrigper enn å beskjeftige seg med slektsgranskning?

Barns sikkerhet i bil er et annet tema som ligger hennes hjerte nært og Mari står bak den prisbelønnende bloggen Sikring av barn i bil.

26 kommentarer:

  1. Snakker meg om timing! Nettopp skrevet innlegget mitt for søndagen når du dukket opp :o)
    Barnebøker ja - det er noen år siden jeg leste dem for ungene. Savner igrunnen lesestundene, men jeg håper for guds skyld det er lenge til jeg får barnebarn, hehe!

    SvarSlett
    Svar
    1. Det var jo helt perfekt ;) Jeg håper jeg fortsetter å lese litt barnebøker selv når barna blir for store(ja, det er enkelt for meg å si nå siden jeg står midt i det he he ;)). Ellers så kan jeg jo gå glipp av skatter, bøker som ikke utelukkende fenger barna, men også meg fordi historien er så gode("Tonje Glimmerdal" av Maria Parr er et perfekt eksempel på hva jeg mener).

      Slett
    2. Herlig omtale du hadde da! Jeg "hører det for meg". Absolutt noe Hormonella (nå 16) kunne ha prestert å si :-)

      Slett
  2. Koselig med barnebøker.:) Ja, sier det samme som Kindlejoy.:) MItt var akkurat ferdig også..

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er helt klart koselig, selv om akkurat denne ikke falt i smak hos meg. Historien var litt platt syntes jeg, men han som var i målgruppen var begeistret og det er jo det som teller.

      Slett
  3. Dette var den mest fornøyelege bokomtalen eg har lest på lenge :)
    Mine ungar eg blitt vaksne, - og eg hugsar tilbake på høgtlesingsstundene med glede!

    SvarSlett
    Svar
    1. Det var veldig hyggelig å høre, Berit :)

      Slett
  4. Sjuåringen har nok en framtid i bokblogging, han og. Takk for både smakebit og fornøyelig omtale. :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg tror det ;) Ellers så er det mest fordi han syntes det er stas å snakke om bøker for å utsette leggetiden litt.

      Slett
  5. Herlig smakebit! Tror jammen jeg skal tipse tantegutten min, Iver om denne. Han er fire år og en skikkelig bokorm :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det kan du gjøre, Anette :) Det kan forresten hende det er lurt å se an om boken passer for ham enda. Boken er nok ment for litt eldre barn, fra ca.6-7 år og oppover, men det varierer jo veldig fra barn til barn hvor modne de er osv.

      Slett
  6. Takk for fin smakebit!
    Min gutt har nå blitt 11 år, og trenger strengt tatt ikke bli lest for lenger. Litt trist for oss begge egentlig. Allikevel fikk jeg lov til å lese litt av den nyeste Doktor Proktor for ham. Nyt det så lenge barna trenger å bli lest for! Heldigvis jobber jeg i barnehage, og kidnapper daglig barn til en liten lesestund :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det skal vi nyte :) Jeg håper vi kan få til litt hygge stunder for hele familien med lydbok på stereoanlegget når den tiden kommer at høytlesning av mamma og pappa ikke er like stas.

      Slett
  7. Takk for smakebiten!:) Morsomt med disse spaltene dine:) Ha en god søndag og kos dere med pepperkakebaking!:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Vi koste oss veldig og jeg spiste opp minst like mange av de ferdige pepperkakene som det barna gjorde. Enda så hadde vi nok til å fylle et par kakebokser.

      Slett
  8. Det er så koselig med lesing på sengekanten! Mine barn har blitt såpass store at helst skal lese selv, og på mange måter savner jeg de stundene. Som Tine sier; nyt det så lenge du kan :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg blir nesten litt trist av å tenke på den dagen de ikke lenger behøver oss til høytlesning, men jeg håper de vil fortsette å lese på sengekanten selv. Som jeg skrev til Tine har jeg et lite håp om lydbok-kvelder med familien når de blir større, bytte ut en tv-kveld med hørespill for hele familien.

      Slett
  9. For et artig innlegg :) Jeg er veldig glad i å lese barnebøker, og spesielt sammen med barn. Håper du har en fin søndag :) Nå fikk jeg også lyst til å lage pepperkaker!

    SvarSlett
    Svar
    1. Det finnes så utrolig mange fine barnebøker, så egentlig så er det jo ingen grunn til å slutte å lese barnebøker(men jeg skjønner det er en periode i livet hvor det bare er skikkelig flaut å lese det).

      Slett
  10. En flott smakebit! Det er skjønt å høre hva barne får ut av en bok :-)
    I dag skal jeg skrive siste rest av julekortene slik at de (forhåpentligvis) kan bli sendt avgårde i morgen. Det er deilig å bli ferdig med dem :-)
    Ønsker deg en fin søndag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Barna ser ofte andre budskap i teksten enn hva vi voksne gjør. Personlig syntes jeg dette var en ganske kjedelig bok, men junior syntes den var ganske fantastisk.

      Hvordan gikk det med julekortene, ble du ferdig? :)

      Slett
  11. Likte særdeles godt bokcoveret - denne må jeg sjekke ut : )Takk for smakebiten - både fra sønnen din og deg : )

    Hva juleforberedelser angår, var jeg og yngstemann på juleverksted hos et vennepar. Dette er en fast tradisjon. På juleverkstedet blir det servert grøt, gløgg, pepperkaker og arrangert julequiz - og vi lager juledekorasjoner og julekort : )

    Ha en fortsatt fin søndag kveld : )

    SvarSlett
    Svar
    1. Det hørtes ut som et veldig hyggelig tradisjon, dez :) Nå ble jeg litt inspirert til å starte/arrangere en egen tradisjon med gode venner og deres barn.

      Slett
  12. God omtale. "Plutselig bor det noen der". Hihi. Jeg har så langt bare laget julemanna (som det heter på Sunnmøre) og pyntet pepperkakehus, men vi skal lage flere sorter altså:ø) Jeg ble så nysgjerrig når du skriver at du leser manus. Jobber du i forlagsbransjen?

    SvarSlett
    Svar
    1. Vi har heller ikke bakt noen flere sorter enda, men jeg har et håp om å rekke det før julen er her :)

      He he, jeg skjønner godt at du ble nysgjerrig. Det hadde jeg blitt også om jeg hadde sett noen andre skrev det samme. Jeg jobber ikke direkte i forlagsbransjen nei, men jeg frilanser litt som forlagskonsulent :) Det har jeg gjort i nesten nøyaktig ett år, men jeg har nok ikke nevnt noe om det på bloggen tidligere. Det må presiseres at jeg ikke har omtalt noen av bøkene jeg har lest som konsulent her på bloggen.

      Slett
  13. Jeg hadde helt glemt å sjekke innom for å se om du svarte. Så spennende. Jeg frilanser litt selv, drømmen er å jobbe i et forlag. Ps. Jeg rakk bare å bake en sort til, men vi hadde uansett mer enn nok å spise i jula:)

    SvarSlett

Hyggelig at du tittet innom bloggen min. Jeg håper du fant noen bøker du fikk lyst til å lese.