RSS facebook facebook facebook

Velkommen!

Leseeksemplar fra forlag merkes reklame ihht. Forbrukerrådets retningslinjer, selv om bloggeren ikke mottar betaling eller har reklameinntekter.
hex hall

Forfriskende edru etterforsker

Du vet den følelsen man kan få når man er ute å går alene i mørket. Kanskje er det noen der bak deg som følger med fra skyggene.

hex hall

Når det koker i hodet

Synne er mer enn sin ADHD, så kanskje er det best å holde enkelte ting skjult?

Søk

lørdag 20. april 2013

Innlegg #800 - En smakebit på søndag

Stig på, velkommen skal du være! I dag serverer jeg en fantastisk buffet for å feire innlegg #800. Skal det være et stykke herlig sjokoladekake, av typen som smelter på tungen, eller kanskje litt marsipankake med nydelig fyll? Hva enn din cup of tea måtte være så er jeg sikker på du finner noe som kan friste her, enjoy!


The Collector


Nå skal ikke jeg påstå å være spesielt godt kjent med poeten Dante Alighieri, men jeg vil bli veldig overrasket dersom The Collector forfatteren Victoria Scott ikke har latt seg inspirere noe av Dantes Inferno.



Over til en annen Dante som ikke er poet, men en som samler sjeler som skal sendes lukt ned til helvete når personens dager er talte. Dante er en kjekkas and doesn't he know it, her snakker vi en stykk meget cocky 19-åring... men sånt kan man kanskje tillate seg når man faktisk er død. En forfremmelse venter, snart rykker Dante opp til posisjonen som djevelens høyre hånd. 

Det er bare ett oppdrag igjen nå. Skaff Big Boss sjelen til Charlie Cooper innen ti dager, or else! Stedet i boken hvor jeg har hentet smakebiten fra skjer det mystiske saker og ting


We chow down, and I try to shake the odd feeling that a collector was outside her house. But I can't. I do not understand who it would've been, or why they came here.

Det var en mørk og stormfull aften

Nå nærmer det seg midnatt, og det er snart søndag. Jeg faller snart av stolen jeg sitter på, kanskje er det et hint om at jeg kan trenge litt søvn? I mellomtiden får du kose deg med å lese smakebiter eller skrive din egen smakebitpost, denne bloggen er åpen for deg 24/7.

Siden djevelen lurker i bakgrunnen i boken jeg lesr når, så må jeg jo spørre deg om hvilke bøker du har lest hvor djevelen er med i historien?


Jeg ønsker alle som titter innom bloggen en flott søndag med fint vårvær!
Svensk, dansk, finsk eller norsk blogger? Alle er velkomne til å delta(eller bare lese om man heller vil det) på denne ukentlige bloggutfordringen . Oppdag spennende bøker og finn nye bloggfavoritter.

Hvordan delta på en "En smakebit på søndag"?
  • Skriv en bloggpost hvor du deler noen valgfrie setninger fra boken du leser nå(eller annet bokrelatert du ønsker at vi skal smake på denne søndagen, litt variasjon er bare fint).
    OBS! Vennligst ingen spoilere. Legg inn linken til ditt innlegg i linkefunksjonen på denne siden for å få besøk av andre "En smakebit på søndag"-deltakere/lesere.
  • Du behøver ikke å følge noen fast formel på innleggene dine, her er det bare å slå seg løs :) 
  • Twitrer du postene dine så bruk gjerne hastagen #smakebit.
  • Utfordringen er inspirert av den engelske bloggen Should Be Readings faste utfordring Teaser Tuesday




 Loading InLinkz ...







33 kommentarer:

  1. Gratulerer med 800 innlegg! Jeg tror faktisk jeg tar litt av den sjokoladekaken. :-)
    Jeg kan ikke huske å ha lest bøker med djevelen som karakter akkurat. Men Neil Gaiman bruker ofte Lucifer (eller Morningstar) som karakter i sine tegneserier. Han bruker også demoner i boken Good Omens. Demoner er det forresten nok av i resten av Fantasy litteraturen og.

    SvarSlett
    Svar
    1. Demoner er ikke akkurat noe originalt fra denne forfatteren, nei ;) Good omens har jeg faktisk lest, men dessverre gav den meg ikke det helt store, humoren min og historien var visst ingen god match.

      Tusen takk for gratulasjonen! Jeg håper kaken smakte ;)

      Slett
  2. Gratulerer med 800 gode innlegg!! Og jeg går gjerne for marsipankaken :P
    Ikke mye jeg heller har lest med Djevelen som en del av historien. Det må i så fall bli Bibelen :D
    Men denne uka serverer jeg en smakebit fra en som har vært i helvete ...

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for det, Pia :) Bibelen har jeg flere ganger satt for meg å lese, men enda har jeg ikke kommet spesier langt med det prosjektet.

      Slett
  3. Ja, takk, begge deler heter det visst. Jeg sier aldri nei til kake. Bøker med djevelen i, er det mange av. De to som faller meg i hu, er Goethes Faust (Mefisto her er ganske så skummel), og The Old Curiosity Shop av Stephen King. Ellers var jo Lucifer populær i Margit Sandemos Isfolket kan jeg huske ...

    SvarSlett
    Svar
    1. Ole Brumm er en klok bjørn. Isfolket ja, en serie jeg virkelig likte, men enda ikke har fått fullført. Jeg er litt sær på kakene mine, mest pga allergi mot nøtter, bortsett fra det så er jeg nok et lite kakemonster ;)

      Slett
  4. Gratulerer så mye med 800 flotte innlegg,nå har ikke jeg lest alle sammen må vite men satser på at de har vært gode alle sammen,kjenner jeg deg rett. Jeg må si som Ole Brum & Natalie:Ja,takk,begge deler!Når det gjelder Djevelen i en bok så kommer jeg ikke på noe akkurat nå på stående fot.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg kan vel si at det har vært et en utviklingsprosess fra innlegg #1, men det er jo bra. Det å stadig lære noe nytt er noe av der jeg liker veldig godt ved bloggingen. Mangfoldet får meg til å tenke over ting jeg kanskje aldri ville sett hvis jeg ikke "snakket" med noen om leseropplevelsene mine eller leste om andres. Herlig! :) Tusen takk, Beathe!

      Slett
  5. Hei. Djevelen, tja.. Lucifers evangelium av Tom Egeland??
    Ellers takker jeg vennlig til et stykke sjokoladekake, og gratulerer med jubilleum. Fin søndag til deg::)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ha en riktig god søndag, Anita, og tusen takk :)

      Slett
  6. Gratulerer, jeg forsyner meg gjerne med litt sjokoladekake!

    En Dante som samler sjeler, ja det høres spennende ut! Den siste boken jeg leste hvor djevelen var med er "The Monk". God søndag :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, takk :D "The Monk" har jeg liggende på min Kindle, jeg lastet den ned etter omtalene fra dere som deltok i Lines lesesirkel :)

      Slett
  7. 800 inlägg. Det är många det :) Och lite choklad är aldrig fel...

    Många böcker (och filmer) med djävulen har det blivit, men det är svårt att komma på titlar bara så där. Men en gammal bok (som jag faktiskt fick i tonåren av min gudmor, vad det nu ska betyda) är Djävulens dotter av Dennis Wheatley. För att inte tala om Rosemarys baby av Ira Levin.

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, sjokolade er aldri feil. Nam! Min mamma har bedt oss på kringme i dag, jeg spurte om det var for å feire bloggen min he he :)

      Slett
  8. Gratulerer med 800 innlegg, det er sterkt. Kakemons som jeg er smaker jeg gjerne på. Eneste Djevel-handlingen jeg kommer på er fra Engelens splill.... muligens :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for det, Tine! Engelens spill har jeg liggende på vent her på lydbok, mer djevelskap venter meg med andre :)

      Slett
  9. The collector låter riktigt spännande!

    Jag vill också tipsa att idag så lottar jag ut boken jag ger smakebit från. Alla som vill vinna en fantastisk Fantasy(för barn) missa inte: http://www.boktjuven.com/2013/04/smakebitutlottning-pa-sndagen-slottet.html

    SvarSlett
    Svar
    1. Supert tips, Ingerun! Det må vi få med oss :)

      Slett
  10. Her er det rett og slett bare å ta av seg hatten og slutte seg til gratulantene!!! Jeg kom faktisk ikke på noen bok med Djevelen på rollalist, men jeg har jo også lest Engelens spill som Tine nevner. Det stemmer jo at han opptrer der, uten at jeg kan garantere at det ikke var en eller annen i forkledning ;o)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ruiz Zafon har det med å drive med lurerier han :) Tusen takk!

      Slett
  11. Gratulerer med feiring i dag! Nyt sjokoladekaken og mere til. Lenge siden jeg har hatt noe forhold til djevelen! Ha en nydelig dag!

    SvarSlett
  12. Gratulerer med 800 innlegg!!! Nyt buffeten - herlig med kakefeiring!

    Ble nysgjerrig på smakebiten - djevelens sjelesamler er nye godsaker i litteraturgodteskuffen ; )

    Ha en finfin søndag!

    SvarSlett
  13. Tårta låter inte fel. ;-) Grattis till 800 inlägg!

    När det gäller böcker med Djävulen så är ju Mästaren och Margarita av Michail Bulgakov den första jag kommer att tänka på.

    SvarSlett
  14. Grattis till 800 inlägget!
    Jovisst har jag läst böcker med djävulen, men minnet är kort och jag kommer inte på vilka.
    Dantes bok har jag läst ganska långa bitar av, men inte hela.

    SvarSlett
  15. Gratulerer med 800 innlegg!

    Hmm... Djevelen i litteraturen. Da må jeg trekke frem Den guddommelige komedie av Dante. Fabelaktig bok, særlig den danske oversettelsen. I første delen (Inferno) sitter djevelen selv i midten av de ni sirklene. Helvete er delt inn etter hvor fæle syndene dine har vært, der den ytterste ringen er for dem som rett og slett var uheldig nok til å bli født før Jesus (hedninger generelt, altså), og den innerste er for de aller verste synderne: Judas (som forrådte Jesus), Brutus og Cassius (som var blant dem som tok livet av Julius Cæsar). Djevelen sitter frosset fast og tygger på disse tre synderne (Judas med hodet inn, de to andre med hodet ut) i all evighet.

    Trivelig.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg ser jo forøvrig at du trekker frem Dante selv, da, men tenkte jeg skulle spesifisere litt, og prøve å friste folk til å lese den. :)

      Slett
    2. Det syntes jeg var flott gjort av deg, Julie! Nå ble jeg bare enda mer inspirert til å forsøke meg på historien selv :)

      Slett
  16. Gratulere med innlegg 800:) Akkurat nå leser jeg "Kirsebærsnø" av Ingelin Røssland. Akkurat ferdig med "kvinnen i buret" av jussi adler-olsen(som jeg likte godt).

    SvarSlett
  17. Åh, denne boken gleder jeg meg til! Takk for smakebiten - og gratulerer så mye med innlegg nummer 800! Et imponerende antall :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så bra, Caz! Jeg skal se om jeg får lest den ut og omtalt boken denne uken. Tusen takk :)

      Slett
  18. Hei hei :D

    Jeg fikk forresten boken endelig i dag :D Gleder meg noe sykt til å lese Daughter Of Smoke and Bone !!!! :D

    Tusen takk igjen!

    SvarSlett
    Svar
    1. Så bra, Sindre! Jeg var bare LITT treg til å sende den, men postgangen har også gått litt sakte da(eller kanskje det bare er jeg som syntes det siden jeg allerede var så treg fra før av ;)).

      Slett

Hyggelig at du tittet innom bloggen min. Jeg håper du fant noen bøker du fikk lyst til å lese.