RSS facebook facebook facebook

Velkommen!

Leseeksemplar fra forlag merkes reklame ihht. Forbrukerrådets retningslinjer, selv om bloggeren ikke mottar betaling eller har reklameinntekter.
hex hall

Forfriskende edru etterforsker

Du vet den følelsen man kan få når man er ute å går alene i mørket. Kanskje er det noen der bak deg som følger med fra skyggene.

hex hall

Når det koker i hodet

Synne er mer enn sin ADHD, så kanskje er det best å holde enkelte ting skjult?

Søk

fredag 6. desember 2013

Hva har jeg lest i forbindelse med bokbloggerprisen 2013?


For et par dager siden skrev Line, på "Lines bibliotek", om siste innspurt til Bokbloggerprisen 2013. Jeg har latt meg inspirere og oppsummert hva jeg faktisk har lest av norsk litteratur utgitt i 2013. Tilslutt har jeg inkludert en liten liste over bøker jeg skulle ønske jeg rakk før året er omme. 


Årets norske roman


Jeg kan dessverre ikke skryte av å ha lest mange bøker som potensielt kan nomineres i kategorien "Årets norske roman". Snart er jeg opp i hele to romaner, den første var Asle Skredderbergets krimroman Smertehimmel. Boken var en god oppfølger til debuten Metallmyk. Skredderberget har gitt oss en ny, litt annerledes, sjarmerende og ikke minst litt badass krimhelt med sin "Italian ways" i Milo Cavalli.

Den andre romanen holder jeg faktisk på med nå, og det er Leksikon om lengsel av debutanten Hilde Østby. Morsom, smart og lærerik er ord jeg vil bruke for å beskrive min opplevelse av romanen så langt.

Åpen klasse


Nå begynner vi å snakke! Åpen klasse er definitivt min klasse. Her kan jeg benytte sjansen til å fremme litteratur som står mitt hjerte nær, nemlig ungdomslitteraturen(og ut i fra listen. Jeg håper jeg har noen andre bloggere med meg på laget her, slik at noen titler  det hadde vært morsomt om det var med litt barne- og ungdomslitteratur på årets shortlist.

Disse bøkene har jeg lest i kategorien åpen klasse:


  1. Annas himmel av Stian Hole
  2. Fugl av Lisa Aisato
  3. Hyperpubertet av Vera Michaelsen
  4. Heksa i porten av Thore Hansen
  5. 3,5 X 4 av Martina Gaux
  6. Uten dekning av Lise Knudsen
  7. Elefanten i rommet av Kari Saanum
  8. Magnus og Mari får katt av Ruth Lillegraven
  9. Flukt av Atle Hansen (den holder jeg på med nå)

Det er fortsatt en hel del bøker jeg skulle ønske jeg rakk å lese, at det skjer er helt urealistisk men ønskeleselista kan jeg jo dele med dere uansett.

Bøker jeg skulle ønske jeg rakk å få med meg før nyttår:

  1. Urd av Ruth Lillegraven
  2. Stille, stille, stille av Synne Sun Løes
  3. Sprengt Monster av Christian Valeur
  4. Farlig stille av Åshild Moldskred
  5. Sommerhuset av Cecilie Treimo
  6. Beina i gitaren av Sunniva Relling Berg
  7. THE RISE AND FALL OF GØRAN TROVÅG av Gaute M. Sortland

Jeg føler egentlig at jeg har gjort en god jobb med å lese norsk litteratur i år, ut i fra mine egne forutsetninger. Faktum er at jeg for bare et par år siden nesten ikke leste èn eneste norsk bok i løpet av et år. Hadde jeg ikke begynt å blogge hadde jeg kanskje ikke lest noe mer norsk enda?

Stor takk til flotte bloggkollegaer som stadig kommer med kjekke utfordringer og mål vi alle kan la oss inspirere av. På den måten lærer jeg meg selv å kjenne som leser, og kan utfordre meg på områder hvor det trengs.

Hvordan ser din ønskeleseliste ut? Hvilke norske bøker skulle du egentlig gjerne lest?











Om bloggeren
Mari elsker bøker(selvsagt!) og startet denne bloggen sommeren 2008. Gode bøker og leseglede er til for å deles! Mari jobber til daglig på kontor og jobber som ekstern forlagskonsulent på si. Sommeren 2012 startet hun opp bokbloggportalen Bokblogger.no, der finner du en oversikt over de fleste norske bokblogger

Barns sikkerhet i bil er et tema som ligger Maris hennes hjerte nært og hun står bak den prisbelønnende bloggen Sikring av barn i bil.

7 kommentarer:

  1. Var litt artig at vi ikke hadde noen felles bøker på listene våre! Jeg kunne tenkt meg å lest "Elefanten i rommet" og "Urd"men det spørs om jeg rekker det før nyttår. Blir veldig spennende å se hvilke bøker som blir nominert og havner på kortlisten!

    SvarSlett
  2. Humpfff... jeg har lest tre - TRE - norske bøker utgitt i år. Uffameg da... Jeg kan kun bli bedre!!! Det er jo en liten trøst... Har planlagt å gjøre en hederlig innsats i 2014 for prisen som skal deles ut i 2015... Skal til gjengjeld lese alle som havner på shortlisten for å få være med på å stemme fram bokbloggerprisen. Skal nominere "Det henger en engel alene i skogen" - thats it...

    SvarSlett
  3. Jeg har faktisk lest 13 bøker så det er i grunnen ikke så verst, selv om jeg føler grunnlaget spesielt for beste roman er tynt. Du har meg på laget når det kommer til barne og ungdomsbøkene. Jeg har lest fem av hver, bla. Fugl og Annas himmel. Heksa i porten har jeg lånt og skal lese. Veldig kjekt når man kan kombinere lesing for barnet med dette:-)

    Jeg har også Sprengt monster, Urd og Beina i gitaren liggende i tillegg til mange andre. Har veldig lyst til å lese Odinsbarn og Benedicte Meyer Kroneberg. Får se hva jeg får tid til, det er jo også veldig mye annet jeg vil lese:-) Jeg nærmer meg at faktisk halvparten leste bøker i år er norske hvis jeg tar med årets barnebøker. I fjor hadde jeg som mål at en tredjedel skulle være norske og klarte det ikke, så jeg kuttet det målet i år. Jeg kan nok takke Uprisen og bokbloggerprisen for det. Bedre motivasjon enn egne mål ihvertfall;-) Lykke til med lesingen.

    SvarSlett
  4. Jeg har faktisk lest 24 norske nye bøker i år, og hadde ønsket å lest flere.. men det bergenser seg siden jeg er utenlands, men et par ebøker rekker jeg nok..
    Urd kunne jeg tenke meg å lese, men er usikker på om den ligger hjemme i Noreg..

    SvarSlett
  5. Ikke verst! Faktisk ganske imponerende!
    Selv har jeg bare lest fem - romaner. Ingen ukjente perler heller - bare godt etablerte bestselgerfolk. Absolutt ingen grunnlag for nominasjon, kun en av dem føler jeg kan nomineres, ikke i sammenlikning med andre utgivelser men kun basert på min lesing og opplevelse. Håper å få lest Ravatn før nyttår, men det er vel tvilsomt om jeg rekker over - får la tilfeldighetene råde - som alltid.

    SvarSlett
  6. Artig å lese listen din. Eneste bok vi har felles er "Magnus og Mari får katt", og den har jeg til gjengjeld lest ca. 30 ganger :)

    SvarSlett
  7. Ojj.. Eg har ikkje lest nokon av disse.. Men har kom fram te at eg har lest 3 norske bøker så langt i år, som har utkommet dette året.. Men håper å kunne komme opp på en 5-6 stk. før bøkene skal nomineres :P

    Og kanskje prøve enda bedre neste år :P Morro å få me seg nye bøker.. Mens de fortsatt er nye..

    Skulle så gjerne lest mange flere.. Har en del stående i hylla hjemme.. Og på biblioteket :P jeg skulle lest

    SvarSlett

Hyggelig at du tittet innom bloggen min. Jeg håper du fant noen bøker du fikk lyst til å lese.