RSS facebook facebook facebook

Velkommen!

Leseeksemplar fra forlag merkes reklame ihht. Forbrukerrådets retningslinjer, selv om bloggeren ikke mottar betaling eller har reklameinntekter.
hex hall

Forfriskende edru etterforsker

Du vet den følelsen man kan få når man er ute å går alene i mørket. Kanskje er det noen der bak deg som følger med fra skyggene.

hex hall

Når det koker i hodet

Synne er mer enn sin ADHD, så kanskje er det best å holde enkelte ting skjult?

Søk

torsdag 27. februar 2014

Svenskene er rå på boktitler - finn din favoritt!



Etter å ha bladd meg gjennom timesvis av svenske og danske bokblogger har jeg sett noe ganske vidunderlig. Svenskene er totalt overlegne både oss nordmenn og dansker når det gjelder valg av dramatiske, kule, smarte og morsomme titler til ungdomsbøkene sine. 


NB. Nå snakker(skriver) jeg om bøker som opprinnelig er skrevet og utgitt på svensk, ikke engelske titler som har blitt oversatt. Se bare her:

Ursäkta att man vill bli lite älskad


Det är så logiskt alla fattar utom du
(Tittelen er hentet fra sangen Någon gång måste du bli själv av Säkert! Tusen takk til Marika for opplysningen.)


Vi måste sluta ses på det här sättet


Här ligger jag och blöder


Jag är tyvärr död och kan inte komma till skolan idag


Jag behöver dig mer än jag älskar dig och jag älskar dig så himla mycket


KAPITULERA OMEDELBART ELLER DÖ

JAG VILL BARA ATT DU GILLAR MIG


Vi är inte sådana som i slutet får varandra
(Marika forteller at tittelen er hentet fra Håkan Hellströms låt Nu kan du få mig sä lätt :))


Onsdag kväll strax före sju


Hemma kanske inte är en plats


Snart är jag borta



Andas samma rytm som du


Saker som aldrig händer


Som om jag frågat


Sjutton år och skitsnygg



Hvilken tittel pekte seg mest ut syntes du? Vet du om noen like gode titler på andre språk? Legg igjen en kommentar og fortell oss andre om det da vel.












Om bloggeren
Mari elsker bøker(selvsagt!) og startet denne bloggen sommeren 2008. Gode bøker og leseglede er til for å deles! Mari jobber til daglig på kontor og jobber som ekstern forlagskonsulent på si. Sommeren 2012 startet hun opp bokbloggportalen Bokblogger.no, der finner du en oversikt over de fleste norske bokblogger

Barns sikkerhet i bil er et tema som ligger Maris hennes hjerte nært og hun står bak den prisbelønnende bloggen Sikring av barn i bil.

10 kommentarer:

  1. Jag läste precis en av de där! :)

    Två av titlarna (minst) är citat från låtar. "Vi är inte sådana som i slutet får varandra" är från en Håkan Hellström-låt (Nu kan du få mig så lätt?) och "Det är så logiskt alla fattar utom du" är från Någon gång måste du bli själv med Säkert!.

    SvarSlett
    Svar
    1. Siden du er beskjeden så har jeg lyst til å legge inn en link til boken du sikter til jeg ;)

      Jeg syntes det er så morsomt med sånne koblinger, sånne som ikke alle får med seg. Det skal jeg få med meg i innlegget, og gi deg kredit for informasjonen så klart :)

      Slett
    2. Kul. :)

      Säkert!-låten är samplad i en Petter-låt också (Logiskt). Den har väl gått mer på radio, tror jag. :)

      Slett
  2. Hmmm. jeg tror jeg likte best denne: Jag är ju så jävla easy going. Har så og si aldri lest en svensk bok, kun dersom den har vært oversatt til norsk.

    Ellers liker jeg best de engelske titlene, for de norske oversettelsene bruker å være grusomme... blææ. Min store favoritt er nok "The Fault in Our Stars" av John Green. Blir det bedre når man henter inspirasjon fra Shakespeare? Den norske oversettelsen var nok en gang grusom. Faen ta skjebnen...... nei takk.

    - SiriSI

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Siri, Alle disse bøkene er originalt utgitt på svensk, så ingen av disse ungdomsromanene er engelske titler som har blitt oversatt titl svensk :)

      Boken du nevner tror jeg faktisk skal utgis på norsk til høsten. Mener det er Aschehoug som skal gi den ut.

      Slett
  3. Jag är tyvärr död och kan inte komma till skolan idag är en bok som jag läste nästan enbart på grund av den suveräna titeln. Tyvärr tyckte jag inte att resten av boken var lika bra...

    SvarSlett
  4. Vad sägs om ...
    The 13 1/2 lives of Captain Bluebear
    Weird Things Customers Say in Bookshops
    ... de låter väl rätt intresseväckande? :-)

    SvarSlett
  5. Jeg syntes "Sjutton år och skitsnygg" hørtes både skjebnesvangert og interessant ut. Av norske titler er jo "Ut og stjæle hester", en bra tittel.

    SvarSlett
  6. Jeg liker godt tittelen Vad gör alla superokända människor hela dagarna?. :-) Det er ei festlig bok av Fredrik Lindström.

    SvarSlett
  7. Jeg er kanskje aller mest begeistret for Jag är ju så jävla easy going, både fordi tittelen tiltrakk meg, og fordi jeg etter å ha lest to bøker av henne er så innmari bokforelsket i Jenny Jägerfeld. Få forfattere har klart å få meg til å le, fnise, humre, gispe og reagere på bøker slik som hun gjør. Anbefales!!! Den, og "Här ligger jag ovh blöder". Storveis litteratur.

    SvarSlett

Hyggelig at du tittet innom bloggen min. Jeg håper du fant noen bøker du fikk lyst til å lese.