RSS facebook facebook facebook

Velkommen!

Leseeksemplar fra forlag merkes reklame ihht. Forbrukerrådets retningslinjer, selv om bloggeren ikke mottar betaling eller har reklameinntekter.
hex hall

Forfriskende edru etterforsker

Du vet den følelsen man kan få når man er ute å går alene i mørket. Kanskje er det noen der bak deg som følger med fra skyggene.

hex hall

Når det koker i hodet

Synne er mer enn sin ADHD, så kanskje er det best å holde enkelte ting skjult?

Søk

søndag 4. januar 2015

200 år på 200 sider - En smakebit på søndag


Velkommen til 2015 - riktig godt nytt leseår! Jeg håper dere alle har hatt en fin juleferie. Hvilken bok har du startet året med?



Jeg henger litt etter, så det er først nå i det siste jeg har kommet meg til grunnlovsjubileet. Nå holder jeg på med Frank Aarebrots "200 år på 200 sider". Det gir et fint innblikk i historien om Norge, demokratiet og vår uavhengighet slik det har blitt formet frem til i dag. Det er både interessant og lærerikt, i tillegg er det litt humoristisk. Boken er basert på tv-forelesningen Aarebrot gjorde tidligere i år på NRK, "200 år på 200 minutter".

Her er et par smakebiter:

At grunnloven ble undertegnet 17.mai 1814, er barnelærdom. Men Norge fikk faktisk to grunnlovsdager i 1814. Først 4.november kom den grunnloven landet ble styrt etter i de 91 årene frem til unionsoppløsningen i 1905.

Norge ble det frieste landet i Europa, synes historikerne å mene. Jo, 45 prosent av mennene over 25 år fikk riktig nok stemmerett. De fleste av de andre grunnlovene fra napoleonstiden som eidsvollsmennene hadde framfor seg, ga mer omfattende stemmerett. Hadde Eidsvoll funnet sted i 1804, ville med andre ord vår grunnlov vært en av de mest restriktive i det revelusjonære Europa hva gjelder stemmerett.
Men i 1913, etter Napoleons nederlag i slaget ved Leipzig og hans abdiksjon, hadde alle de reaksjonære monarkene kommet tilbake til tronen. Det første de gamle herskerne gjorde, var å rive i stykker grunnlover som var inspirert av den franske revolusjonen.


Jeg håper du har startet 2015 med en god bok, og at du får litt tid til å nyte den denne søndagen. I går gikk familien til innkjøp av noen flere skøyter, så i dag skal vi teste skøyteisen. Det blir spennende, jeg har ikke gått på skøyter på mange år.

Hvorfor delta i "En smakebit på søndag"?
Gi flere muligheten til å oppdage din blogg. Du får en anledning til å oppdage nye bøker og bli kjent med spennende bokblogger/bokbloggere.


Hvordan delta på en "En smakebit på søndag"?

1.Her gjelder kun èn regel: No spoilers.

2.Viktig: Legg inn linken til ditt blogginnlegg i linkefunksjonen. Link tilbake til dette blogginnlegget i ditt eget. Glemmer du det finner leserne verken din eller andres smakebiter. Bruker du Twitter/Instagram for å promotere bloggen din? Hastag #smakebit.

Denne utfordringen er inspirert av den engelske bloggen Should Be Readings faste utfordring Teaser Tuesday.



20 kommentarer:

  1. Jeg skjems litt over at jeg ikke kjenner bedre til Norges historie enn det jeg gjør, så denne burde jeg kanskje lese ;) Her startet året med City of Heavenly Fire av Cassandra Clare. Ha en fin søndag :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Eller du kan se forelesningen, den er ganske fornøyelig :) Det høres ut som en fin start på året, jeg har de første bøkene i serien her, men har enda ikke lest dem.

      Slett
  2. Kult konsept med 200 år på 200 sider. Kos deg med familien på skøyter! Blåmerker er tegn på at du har hatt det moro :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for det! Hehe, ja, det er sant i noen tilfeller ihvertfall ;)

      Slett
  3. Så interessant, har lurt på å se tv forelesningen hans på nrk nettv. Viste ikke det var blitt bok :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg likte tv-forelesningen, han er en artig fyr med utrolig mye kunnskap. Det blir ikke tørt :)

      Slett
  4. Så flotte smakebiter! Og godt nytt år til deg :) I dag skal vi rydde ut jula, gå en tur i snøværet og dra på pepperkakehusknusefest. Så er jula over for denne gang. Ønsker deg et supert nytt leseår :)

    SvarSlett
  5. Den kunne jeg tenke meg å lese. Har lagt merke til den. Har kun lest litt om Helge Ellingsen Waagaard som var Eidsvoldmann fra dette distriktet. Men jeg liker historie godt, og jeg så faktisk litt av programmet. Ha en riktig godt nytt lese år!

    SvarSlett
  6. Intressant med Norges historia.

    SvarSlett
  7. Godt nytt år Mari! Takk for smakebit! :)

    SvarSlett
  8. Gott Nytt År till alla och vad kul att En smakebit är tillbaka.

    SvarSlett
  9. God fortsättning på det nya året! Personligen har jag blivit mer intresserad av historia ju äldre jag blir. Jag antar att det är naturligt.

    SvarSlett
  10. Jeg er ikke så fantastisk bevandret i Norsk historie jeg heller. Selv om jeg tror jeg kan hovedpunktene. Du kan lære mye historie av å lese romaner også :-)
    Ønsker deg en fin søndag, Mari!

    SvarSlett
  11. Tack för smakbiten! Ha en bra söndag.

    SvarSlett
  12. Tack för smakbitarna! Jag tycker att det är intressant med historia, gillar historiska romaner och deckare. ;) Ha en fin söndagskväll!

    SvarSlett
  13. Tack för smakbiten! Jag är verkligen dålig på att komma ihåg historiska händelser och datum...

    SvarSlett
  14. Godt nytt år! Kan tenke meg at boken av Frank Aarebrot er akkurat det du sier: interessant og lærerikt, i tillegg litt humoristisk. Han er jo litt artig :)

    SvarSlett
  15. Godt nytt år Mari! Kul bok du starter året med :) Han er en veldig interessant fyr, så deler av TV-forelesningen hans i nyttårshelgen, og det er ingen tvil om at han kan mye og er flink til å fortelle.

    :)

    SvarSlett
  16. Det låter som en intressant bok. :)

    SvarSlett

Hyggelig at du tittet innom bloggen min. Jeg håper du fant noen bøker du fikk lyst til å lese.