RSS facebook facebook facebook

Velkommen!

Leseeksemplar fra forlag merkes reklame ihht. Forbrukerrådets retningslinjer, selv om bloggeren ikke mottar betaling eller har reklameinntekter.
hex hall

Forfriskende edru etterforsker

Du vet den følelsen man kan få når man er ute å går alene i mørket. Kanskje er det noen der bak deg som følger med fra skyggene.

hex hall

Når det koker i hodet

Synne er mer enn sin ADHD, så kanskje er det best å holde enkelte ting skjult?

Søk

søndag 25. januar 2015

Jordmoren fra Hope River - En smakebit på søndag


På fredag dumpet det ned et uanmeldt leseeksemplar i postkassen min. Vanligvis må jeg være så ærlig å si at jeg pleier å bli frustrert av det. 




Denne gangen var forlaget heldig, de traff tilfeldigvis med sin bok(jeg kan ikke huske å ha nevnt noe om dette på bloggen, så dette var ren flaks).  Romanen skulle handle om et yrke jeg er interessert i og ett av livets under; fødsel. Selv om jeg har lest flere gode bøker denne måneden må jeg si at dette nok vil stå igjen som en av de to-tre titlene som virkelig har transportert meg til en annen verden. Boken heter Jordmoren fra Hope River, den er skrevet av jordmor(i over 30 år, så damen er ingen nybegynner i faget) og forfatterdebutant Patricia Harman. Selv har jeg vært så heldig å ha gode opplevelser når våre to barn kom til verdenen, og når jeg leser denne romanen priser jeg meg lykkelig for både tid og sted både jeg selv og barna mine ble født inn i. I hverdagen er det ikke alltid man er like flink til å minne seg selv på hvor godt man faktisk har det.

Her er en smakebit:

"Vil du ha en brus?" Veterinæren peker på den røde metallkjøleren med det berømte hvite cola-symbolet like utenfor Bittmans dagligvare. Jeg ser på skiltet: fem cent per flaske.
"Nei takk." Pengene til bare én cola er nok til et helt brød.
Det sier litt om tiden handlingen til boken er lagt til, den handler selvsagt om jordmoren og hennes opplevelser i yrkeslivet(og privat), men også arbeidsforholdene til folk flest og landets(USA) økonomiske situasjon i 1930.

Nyt søndagen! Gjør en ting som får noen til å smile, og ikke glem å lese litt.

Denne uken har jeg blogget om norske ungdomsbøker som gis ut våren 2015, Nota bene og norske ungdommers favorittbøker fra 2014


Hvorfor delta i "En smakebit på søndag"?
Gi flere muligheten til å oppdage din blogg. Du får en anledning til å oppdage nye bøker og bli kjent med spennende bokblogger/bokbloggere.


Hvordan delta på en "En smakebit på søndag"?

1.Her gjelder kun èn regel: No spoilers.

2.Viktig: Legg inn linken til ditt blogginnlegg i linkefunksjonen. Link tilbake til dette blogginnlegget i ditt eget. Glemmer du det finner leserne verken din eller andres smakebiter. Bruker du Twitter/Instagram for å promotere bloggen din? Hastag #smakebit.

Denne utfordringen er inspirert av den engelske bloggen Should Be Readings faste utfordring Teaser Tuesday.



21 kommentarer:

  1. Det hørtes spennende ut. Det var en ukjent bok for meg, men jeg må kikke etter den :-) Ønsker deg en fin søndag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Den gis ut om en uke tror jeg :) Tusen takk for det!

      Slett
  2. Tack för smakbiten. Jag känner igen titeln på något vis, måste ha läst om den tidigare.

    SvarSlett
    Svar
    1. Kanskje den er oversatt til svensk også? Jeg ser den er oversatt til dansk for et par år siden. På engelsk heter den forresten The Midwife of Hope River, kanskje har du lest om boken et sted tidligere :)

      Slett
  3. Denne fikk jeg også som en overraskelse i posten. Usikker på om jeg kommer til å lese den. Overtal meg! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg skal se om jeg får skrevet om både denne og Kaoshjerte til uka, så får vi se hvilken avgjørelse du ender opp med :)

      Slett
  4. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  5. De luringene jeg ikke har bedt om er ikke alltid velkommen, men noen ganger har de overrasket positivt. Denne skal jeg også lese med tid og stunder. Smakebiten var jo skjønn da, jeg ble sittende å tenke på prisforskjellen på brød og cola i dag :) Skal lese ferdig Silo i dag, den fenget så jeg gleder meg til å skrive om den, også er Zack neste bok ut. Ha en fin søndag Mari!

    SvarSlett
  6. Den boken har jag oläst ännu i min bokhylla. Tack för smakbiten och ha en fin söndag :)

    SvarSlett
  7. Den boken har jag sett på många svenska bokbloggar, det var väl en trevlig överraskning.
    Ha en skön söndag

    SvarSlett
  8. Takk for smakebiten! Jeg har lest om denne. (Finns på svensk tror jeg.) Må ta en nærmere titt igjen. God søndag! :)

    SvarSlett
  9. Gleder meg til å lese denne- som alltid er det så mange fristelser at det er vanskelig å velge ;o)
    Takk for en fin smakebit!

    SvarSlett
  10. Den har jag läst och jag tyckte om den!

    SvarSlett
  11. En bok jag inte hört talas om, men smakbiten lät lockande.

    SvarSlett
  12. Ukjend bok og forfattar - takk for smakebit. Bra at vi vert minna om kor heldige vi er som lever i vår tid, og ikkje minst her vi bur. Lag ein fin søndag :-)

    SvarSlett
  13. Høres interessant ut! Jeg synes at periodene med "the swinging twenties" og den store depresjonen på 30-tallet er veldig spennende å se på film, men jeg har foreløpig til gode å lese bøker basert på disse periodene. Har bare fått med meg "Den store Gatsby" og en novellesamling av samme forfatter, samt "Vredens druer".

    SvarSlett
  14. Låter som en intressant bok. Tack för smakbiten!

    SvarSlett
  15. Roligt med en bok som jag inte kände till. Verkar spännande, kul med överraskningar av det där slaget. Tack för smakbiten! :)

    SvarSlett
  16. Takk for smakebiten! Jeg har ikke hørt om boken før, og det er vanligvis ikke min type bok, men fikk lyst til å lese den :)

    SvarSlett
  17. Virker som en bra bok, takk for tips og smakebit! Kos deg med lesingen :)

    SvarSlett
  18. Denne boken fikk jeg også tilsendt, og gleder meg veldig til å lese den. Når det gjelder Stephanie Plum-bøkene har jeg stusset litt over at en såpass gammel serie ikke var oversatt til norsk, men da har jeg nok bare lett litt for dårlig. Uansett er jeg glad for at jeg har fått et norsk eksemplar i hende ;)

    SvarSlett

Hyggelig at du tittet innom bloggen min. Jeg håper du fant noen bøker du fikk lyst til å lese.