RSS facebook facebook facebook

Velkommen!

Leseeksemplar fra forlag merkes reklame ihht. Forbrukerrådets retningslinjer, selv om bloggeren ikke mottar betaling eller har reklameinntekter.
hex hall

Forfriskende edru etterforsker

Du vet den følelsen man kan få når man er ute å går alene i mørket. Kanskje er det noen der bak deg som følger med fra skyggene.

hex hall

Når det koker i hodet

Synne er mer enn sin ADHD, så kanskje er det best å holde enkelte ting skjult?

Søk

tirsdag 20. januar 2015

Ungdommenes bokfavoritter fra 2014 + refleksjoner

Dagen er endelig her, nominasjonene til Uprisen 2015 er nå offentliggjort! Det er så flott at ungdommen har sin helt egen pris.


Først tar vi en liten titt på mine spådommer for prisen. Hadde jeg i det hele tatt noen rette da jeg gjettet på hvilke bøker som ville bli nominert i år?




Fasiten kommer her, de nominerte til Uprisen er:




Da fikk jeg to av fem rette på første forsøk(Mostue og Mjønes), i helgarderingsrunden hadde jeg Røssland i tillegg. Det er jo ikke så galt når det er 42 titler å velge mellom. To av de store forlagene gjorde rent bord. Hele tre av titlene ble utgitt fra Cappelen Damm i 2014, det kan se ut som de virkelig vet hva norsk ungdom vil lese om! Aschehoug kapret de to andre nominasjonene.

Tre av fem nominerte er dystopier, de to andre bøkene har tematikk som begge bunner i samfunnsengasjement slik jeg har forstått det. Det er forresten ganske spennende, og fint, å se at ungdommen og bokbloggerne er på linje her, begge har nominert Simon Strangers De som ikke finnes til hver sin respektive pris.

Gratulerer så mye til dyktige forfattere, redaktører og forlag. Og til sist men ikke minst en applaus for alle ungdommer som har lest og ment om bøkene i hele høst, juryen og ungdommene som skal velge vinneren til våren. Jeg følger med i spenning! Lese flere av bøkene frem til mai tar jeg også sikte på.



Hva tenker du om akkurat dette?


Hvilke tanker gjør du deg om de nominerte? Har du lest noen av bøkene?

Selv har jeg kun lest Soledad av de nominerte så langt, dessverre falt den ikke helt i smak hos meg. Det tror jeg kan være fordi jeg har lest en del bøker i samme sjanger, dystopi, og følte at forfatteren dessverre ikke hadde noe nytt å bidra med til sjangeren.










Om bloggeren
Mari elsker bøker(selvsagt!) og startet denne bloggen sommeren 2008. Gode bøker og leseglede er til for å deles! Mari jobber til daglig på kontor og jobber som ekstern forlagskonsulent på si. Sommeren 2012 startet hun opp bokbloggportalen Bokblogger.no, der finner du en oversikt over de fleste norske bokblogger

Barns sikkerhet i bil er et tema som ligger Maris hennes hjerte nært og hun står bak den prisbelønnende bloggen Sikring av barn i bil.

3 kommentarer:

  1. Jeg har lest bare en av da nominerte. Men da jeg leser svært få ungdomsbøker er det bra. Enig i at det er flott med pris for disse bøkene!

    SvarSlett
  2. Jeg har lest alle utenom Mjønes. Likte 1957 best og syns det er stas at den kom med! Et fellestrekk ved disse bøkene er at de beskriver en ekstrem situasjon, om den er realistisk eller ikke. Og det har vel med spenning å gjøre.

    SvarSlett

Hyggelig at du tittet innom bloggen min. Jeg håper du fant noen bøker du fikk lyst til å lese.