RSS facebook facebook facebook

Velkommen!

Leseeksemplar fra forlag merkes reklame ihht. Forbrukerrådets retningslinjer, selv om bloggeren ikke mottar betaling eller har reklameinntekter.
hex hall

Forfriskende edru etterforsker

Du vet den følelsen man kan få når man er ute å går alene i mørket. Kanskje er det noen der bak deg som følger med fra skyggene.

hex hall

Når det koker i hodet

Synne er mer enn sin ADHD, så kanskje er det best å holde enkelte ting skjult?

Søk

søndag 22. mars 2015

Ungen - En smakebit på søndag


De få gangene jeg leser klassikere lar jeg meg alltid fascinere. At personer fra hundre år siden, og langt lengre tilbake i tid enn det, skrev så og på mange måter almengyldig at tekstene både er relevante og interessante den dag i dag. 



Ungen av Oscar Braaten er et skuespill som handler om et arbeidermiljø, folket arbeider på fabrikk og Milja blir gravid med Julius som forlater henne til fordel for en litt eldre dame som tilsynelatende vet å utnytte "uskyldige" menn. Milja får barn, og mens hun arbeider er babyen hos Hønse-Lovisa sammen med andre barn som også er født utenfor ekteskap. Hønse-Lovisa gir unge, ugifte mødre mulighet til å beholde barna sine, noe mange mener er upassende(både presten og fabrikkeieren forsøker å tvinge Lovisa til å gi seg med dette syndens hus). Noen mødre tok også valg som de trodde ville gi barna bedre levekår, mens det kunne gi den stakkars moren varige sår på sjelen.

Jeg lot meg rive med fra første side, Braatens observasjoner, skildringer og menneskeportrett er så gode. I tillegg er jeg imponert over hvordan en mann i 1910-11 har satt seg inn i hvordan hverdagen kunne være for en kvinne. Boken sier så mye om sin egen samtid, og jeg har lest den gratis på Nasjonalbibliotekets hjemmeside. Det er så flott med alle bøkene man kan lese der, et utrolig flott kulturtiltak. Nok om det, her kommer et par smakebiter:

HØNSE-LOVISA
Det skulle vel ikke væra no omframt doktoren går etter i kveld?

DOKTOREN
"Omframt"? - Hvad vil det si?

HØNSE-LOVISA
Det skulde vel ikke væra no slikt som den gangen for to år siden? At det var ei eller annen frue på den andre sia av elva De gikk for?

DOKTOREN
Hvorfor tror De nu det, frøken?

HØNSE-LOVISA
Jeg synes doktoren gir sig så god tid i kveld.
Og det må vel bety noe.

DOKTOREN
Jaså, så De tror det? Nå ja ja! Om så var?
Det angår da vel ikke Dem? Ungene er da gudhjelpe meg ikke Deres!

Damer hadde vær så god å oppføre seg:

EN GUTT
Hu er ikke kjerringa di! Og da har du ikke lov til å denge 'a!

JULIUS
Jeg denger hvem jeg vil! Jeg er voksen kar!

Jeg er glad tidene er forandret, selv om enkelte ting dessverre er de samme for noen. Smakebiten var veldig sen i da, jeg varslet det til de som følger med på Facebook i natt, men det er ikke sikkert alle har fått med seg det. Jeg har rett og slett kost meg hele lørdagskvelden med venninner, og i dag har jeg sovet lenge, trent og spist en sen frokost. En herlig start på søndagen!

Jeg håper alle har hatt en like hyggelig start på søndagen som meg, nyt den og samle energi til en ny uke!

Hvorfor delta i "En smakebit på søndag"?
Gi flere muligheten til å oppdage din blogg. Du får en anledning til å oppdage nye bøker og bli kjent med spennende bokblogger/bokbloggere.


Hvordan delta på en "En smakebit på søndag"?

1.Her gjelder kun èn regel: No spoilers.

2.Viktig: Legg inn linken til ditt blogginnlegg i linkefunksjonen. Link tilbake til dette blogginnlegget i ditt eget. Glemmer du det finner leserne verken din eller andres smakebiter. Bruker du Twitter/Instagram for å promotere bloggen din? Hastag #smakebit.

Denne utfordringen er inspirert av den engelske bloggen Should Be Readings faste utfordring Teaser Tuesday.











Om bloggeren
Mari jobber til daglig på kontor i et elektrikerfirma, i tillegg er hun redaktør/prosjektleder for NUBB.nu - nettsted som arbeider med formidling av nordisk ungdomslitteratur. Hun driver Bokblogger.no, der finner du en oversikt over de fleste norske bokblogger

og hun står bak den prisbelønnende nettsiden Sikring av barn i bil.

9 kommentarer:

  1. Jeg har også lest bøker inne på Nasjonalbiblioteket. Det er så flott at de deler bøker på den måten. Ungen har jeg ikke lest, men det kunne nok vært interessant. Iallefall var det flotte smakebiter du deler. Jeg ler litt av språket, men det var vel en form for slang den gangen også. Ønsker deg en fin søndag!

    SvarSlett
  2. Hoppas du får en fin söndag!

    SvarSlett
  3. Jag har inte hört talas om denna. Jag kan tänka mig att det finns många outforskade norska bokskatter för oss svenska - och tvärtom. Tack för smakebiten!

    SvarSlett
  4. Herlige smakebiter Mari. Oskar Braaten har jeg kun hørt navnet til, men ikke lest noe av. Takk for at du puffer meg i rett retning :) Ønsker deg en fin søndag!

    SvarSlett
  5. Klart du skulle ta sovmorgon. Tack för smakbiten :)

    SvarSlett
  6. Oscar Braaten er det lenge siden jeg har lest, det skulle jeg nok gjøre noe med etter smakebiten din å dømme :-)

    SvarSlett
  7. Tack för smakbiten. Jag läste som mest klassiker i gymnasiet och det är många år sedan...

    SvarSlett
  8. Namnet Hønse-Lovisa låter väldigt bekant. Jag ser att det finns ett Hønse-Lovisas hus i närheten av där en kompis bodde för ett antal år sedan, så jag har säkert gått förbi där. Och kompisen bodde på Oscar Braatens gate, faktiskt. :)

    SvarSlett
  9. "Ungen" har jeg ikke lest, men lurer på om jeg kanskje leste "Ulvehiet" da vi hadde om Oskar Braathen og nyrealismen i norsk på ungdomsskolen. Jeg burde egentlig se til å lese flere norske klassikere!
    NB er fantastisk! Jeg brukte en hel natt en gang på å "bla" gjennom barnebøker fra min barndom, fantastisk! Men vet ikke om jeg kunne klart å lese en hel roman hos NB, det blir litt krøkete på mobilskjerm og foreløpig går det ikke an å lese på Kindle :p

    SvarSlett

Hyggelig at du tittet innom bloggen min. Jeg håper du fant noen bøker du fikk lyst til å lese.