RSS facebook facebook facebook

Velkommen!

Leseeksemplar fra forlag merkes reklame ihht. Forbrukerrådets retningslinjer, selv om bloggeren ikke mottar betaling eller har reklameinntekter.
hex hall

Forfriskende edru etterforsker

Du vet den følelsen man kan få når man er ute å går alene i mørket. Kanskje er det noen der bak deg som følger med fra skyggene.

hex hall

Når det koker i hodet

Synne er mer enn sin ADHD, så kanskje er det best å holde enkelte ting skjult?

Søk

lørdag 5. desember 2015

Snart juleferie - En smakebit på søndag

I dag byr jeg på smakebit fra en overraskende godbit, nemlig The ACB with Honora Lee av den New Zelandske forfatteren Kate De Goldi. En historie om ni år gamle Perry og hennes bestemor som lider av Alzheimer.




Jeg kan ikke la sjansen gå til å framsnakke denne sjarmerende historien gå fra meg. En av de fineste lesegledene jeg har hatt i 2015 er The ACB with Honora Lee. Jeg visste ikke helt hva jeg gikk til da jeg åpnet boken, men det var en historie jeg fint hadde kunnet blitt værende i fra første til siste side uten pause. Perry har to foreldre som er glad i henne, men de er så opptatt med sitt. Perry har en rekke fritidsaktiviteter og en nanny som stort sett har ansvaret for det som skjer på dagtid. En dag avlyses en fritidsaktivitet for resten av sesongen, Perry selv finner ut av at den tiden vil hun bruke på gamlehjemmet med bestemoren, Honora Lee. Perry vil bruke tiden med bestemor til et skoleprosjekt, de skal lage en ABC-bok(eller en ACB som det fort kan bli med en som ikke alltid stokker informasjonen riktig). Her er en smakebit:

'What is D?' said Nina.
'My D is for Dorothy,' said Perry.
Dorothy was new at Santa Lucia. She had been there just two weeks and wanted to play the piano all day long, even while the other residents were watching tv. If the cricket was on Melvyn Broome and his friend Peter Pascoe got most annoyed with Dorothy:
they shouted at her and waved their walking sticks(...)

Jeg liker så godt hvordan Perry bare godtar at bestemoren er som hun er. Perry krever ikke noe mer, hun kjente ikke bestemoren mens minnet fortsatt var som det skulle. En herlig historie, rett og slett, om livet, humler, nye ord, nye venner og døden. The Circle of Life. Her er innlegget jeg skrev på Goodreads like etter at sisste side var fortært i forrige uke:


Smakebitene tar nå juleferie, men er tilbake 3.januar. Ha en flott førjulstid alle sammen og god jul når den tid kommer. Det kan hende det blir noen blogginnlegg her, men ingen smakebiter altså :) Ha en flott søndag!



Hvordan delta på en "En smakebit på søndag"?

1.Her gjelder kun èn regel: No spoilers.

2.Viktig: Legg inn linken til ditt blogginnlegg i linkefunksjonen. Link tilbake til dette blogginnlegget i ditt eget. Glemmer du det finner leserne verken din eller andres smakebiter. Bruker du Twitter/Instagram for å promotere bloggen din? Hastag #smakebit.

Denne utfordringen er inspirert av den engelske bloggen Should Be Readings faste utfordring Teaser Tuesday.











Om bloggeren
Mari jobber til daglig på kontor i et elektrikerfirma, i tillegg er hun redaktør/prosjektleder for NUBB.nu - nettsted som arbeider med formidling av nordisk ungdomslitteratur. Hun driver Bokblogger.no, der finner du en oversikt over de fleste norske bokblogger.

14 kommentarer:

  1. Det hørtes ut som en bok jeg vil like så jeg satte den rett på leselisten :-) Om du ikke har sett boken jeg har smakebit fra i dag så må du ta en titt på den :-) Ha en riktig fin juleferie!

    SvarSlett
    Svar
    1. Så bra, jeg håper virkelig den faller i smak, Astrid Terese. Nå kommer jeg på besøk på bloggen din med en gang! :)

      Slett
  2. Hoppas att du får en trevlig jul Mari!

    SvarSlett
  3. Tack för smakbiten. Hoppas du får en härlig jul! Längtar till smakbitarna återkommer :-)

    SvarSlett
  4. Tack för smakbiten! Hoppas du får en skön julledighet! :)

    SvarSlett
  5. Då får jag önska dig God Jul och Gott Nytt År, Mari :)

    SvarSlett
  6. God Jul och Gott Nytt år, vi ses igen 2016!

    SvarSlett
  7. God Jul och tack så hjärtligt för i år! Ha en härlig julledighet! :)

    SvarSlett
  8. den boken vill jag läsa! tack för smakebiten! God Jul och Gott Nytt År, Mari! ser redan fram emot 3 januari!

    SvarSlett
  9. Alzheimer is just so sad :/ My gran did not have that to be exact but dementia :(

    SvarSlett
  10. God fortsättning. Nu väntar jag med spänning på årets första upplägg av En smak bit!
    Kram Cissi

    SvarSlett
  11. Vil bare ønske deg godt nyttår, Mari:)

    SvarSlett

Hyggelig at du tittet innom bloggen min. Jeg håper du fant noen bøker du fikk lyst til å lese.