RSS facebook facebook facebook

Velkommen!

Leseeksemplar fra forlag merkes reklame ihht. Forbrukerrådets retningslinjer, selv om bloggeren ikke mottar betaling eller har reklameinntekter.
hex hall

Forfriskende edru etterforsker

Du vet den følelsen man kan få når man er ute å går alene i mørket. Kanskje er det noen der bak deg som følger med fra skyggene.

hex hall

Når det koker i hodet

Synne er mer enn sin ADHD, så kanskje er det best å holde enkelte ting skjult?

Søk

lørdag 2. april 2016

Ustoppelig energi - En smakebit på søndag

I dag er det ikke skjønnlitteratur som står på skjemaet mitt, men en bok jeg kjøpte fra Vega forlag i vinter. Boken heter ADHD - ustoppelig energi! og er skrevet av forfatter og blogger(med mer) Magnus Jackson Krogh.



Jeg trodde jeg visste hva ADHD var, helt til jeg av personlige årsaker ønsket og måtte fordype meg i temaet. Da viste det seg at jeg egentlig visste veldig lite om hva ADHD er, eller hvordan det kan være. Siden den gangen har jeg blitt en god del klokere, men boken ADHD - ustoppelig energi! kan likevel gi meg noe mange andre tekster jeg har lest ikke har kunnet. Her får jeg nemlig lese om hvordan livet kan være, om hva som kan gjøre ting enklere, eller ikke, sett fra perspektivet til en som selv har ADHD. Det er helt klart interessant.


Her er en smakebit:
JEG ER IKKE DUM

En av mytene om ADHD er at mennesker med diagnosen er dumme! Jeg distanserte meg fra ADHD blant annet på grunn av dette. Det passet ikke på meg, selv om jeg i mange sosiale sammenhenger følte meg dum.

Nå som jeg har blitt voksen, har jeg skjønt at jeg tenker annerledes enn de fleste rundt meg. Jeg tenker ti skritt foran de andre. "Når de rundt meg bestiller hovedretten på resturant, spiser jeg allerede dessert", bruker jeg å si for å forklare hvor travelt jeg har det. Jeg er alltid på vei inn i neste prosjekt og har ikke tålmodighet til å avslutte det jeg holder på med.

SMakebiten er hentet fra side 142 i boken.


I dag er det første søndag i april, og i den forbindelse lurer jeg på om noen av dere ble lurt 1.april? Her i Norge forsøkte Bok365 seg på en aprilnyhet om J.K. Rowling. Jeg bet ikke på den, men som vanlig den dagen så tror jeg ikke på noen, selv ikke de som snakker sant hehe.







Hvordan delta på en "En smakebit på søndag"?

1.Her gjelder kun èn regel: No spoilers.

2.Viktig: Legg inn linken til ditt blogginnlegg i linkefunksjonen. Link tilbake til dette blogginnlegget i ditt eget. Glemmer du det finner leserne verken din eller andres smakebiter. Bruker du Twitter/Instagram for å promotere bloggen din? Hastag #smakebit.

Denne utfordringen er inspirert av den engelske bloggen Should Be Readings faste utfordring Teaser Tuesday.






Om bloggeren
Mari jobber til daglig på kontor i et elektrikerfirma, i tillegg er hun redaktør/prosjektleder for NUBB.nu - nettsted som arbeider med formidling av nordisk ungdomslitteratur. Hun driver Bokblogger.no, der finner du en oversikt over de fleste norske bokblogger.

9 kommentarer:

  1. Jeg blir også veldig skeptisk på 1. april :-) Så det er ikke så lett å lure meg. Men det kan jo gå for langt og føre til at man ikke tror på noe som er sant :-)
    Vi har flere i familien vår med ADHD, så det kjenner jeg til. Noen ganger kunne jeg godt tenke meg å låne litt energi!
    Ha en riktig fin søndag, Mari.

    SvarSlett
  2. tack för intressant smakbit, klart att man inte är dum med ADHD.

    SvarSlett
  3. Intressant bok, jag har läst några i ämnet.

    SvarSlett
  4. Det är skönt när man får tag i böcker som ger insikter och ny kunskap! Den här ska jag se efter!
    Tack för smakbiten!

    SvarSlett
  5. Jeg er nok ikke så begesitret for konseptet med å lure forlk 1. april... Og i år slapp jeg "billig" unna, siden jeg var hjemme og sjuk.

    Høres forøvrig ut som ei interessant bok. Og det er sant som forfatteren sier - man er slettes ikke dum selv om man har ADHD!

    SvarSlett
  6. Nej, jag blev inte lurad på 1. april- inte ens av lokaltidningens aprilskämt om en underjordisk parkeringsgrotta i den lilla, lilla staden här nära..

    SvarSlett
  7. väldigt nyttigt att få veta hur det är att leva med ADHD!

    SvarSlett
  8. Tack för smakbiten. Intressant!

    SvarSlett
  9. Tack för smakbiten, det verkar vara en intressant bok.

    SvarSlett

Hyggelig at du tittet innom bloggen min. Jeg håper du fant noen bøker du fikk lyst til å lese.