RSS facebook facebook facebook

Velkommen!

Leseeksemplar fra forlag merkes reklame ihht. Forbrukerrådets retningslinjer, selv om bloggeren ikke mottar betaling eller har reklameinntekter.
hex hall

Forfriskende edru etterforsker

Du vet den følelsen man kan få når man er ute å går alene i mørket. Kanskje er det noen der bak deg som følger med fra skyggene.

hex hall

Når det koker i hodet

Synne er mer enn sin ADHD, så kanskje er det best å holde enkelte ting skjult?

Søk

mandag 3. august 2009

Bokbloggturné - Hvis jeg blir av Gayle Forman

Ungdomsboken Hvis jeg blir vil appellere til fans av Stephenie Meyers Twilight skrev avisen USA Today i sin bokspalte tidlig i april. Så da Nina fra Cappelen Damm spurte om jeg ville være med på deres første bokbloggturné og lese ungdomsromanen Hvis jeg blir var jeg ikke i tvil om at dette var en bok jeg måtte lese. Turneen starter her i dag og forsetter videre på en blogg om dagen frem til og med 18.august(se oversikt nederst i innlegget). Følg med i morgen for da får du sjansen til å vinne mitt eksemplar av boken(den blir ikke å finne for salg før 22.august)!

Om Hvis jeg blir:

«Bare hør etter,» sier Adam med en stemme som lyder som granatsplinter. Nå åpner jeg øynene helt opp. Jeg setter meg opp så godt jeg kan. Og jeg hører etter. «Bli,» sier han.
Valg. Det er så mange vanskelige valg å ta. Mia på 17 er usikker. Skal hun virkelig tørre å satse på musikken – selv om det betyr at hun må reise fra kjæresten, familien og vennene? I løpet av ett skjebnesvangert øyeblikk er valgmulighetene borte. De forsvinner idet bilen Mia og familien hennes sitter i kolliderer. Bare ett valg gjenstår. Det viktigste av dem alle.

Min mening:


Egentlig hadde jeg mest lyst til å skrive: Les boken, og la det bli med det men det blir litt for enkelt. Så langt har jeg aldri lest en bok som er helt slik som Hvis jeg blir. Etter en bilulykke må Mia ta et vanskelig valg, jeg må innrømme at jeg var sikker på hva valget dreide seg om. Etterhvert ble det klart for meg at jeg tok helt feil, ingenting er bedre enn når man tror man vet hva som skjer men så klarer forfatteren å overraske deg. Hva er vi villig til å ofre for at de vi elsker skal ha det bra? Jeg satt som på nagler gjennom hele boken fordi jeg aldri følte meg sikker på hvordan det hele kom til å ende. Denne boken handler om kjærlighet, vennskap og det at livet faktisk kan være ganske smertefullt avogtil.

Hovedpersonen, Mia, er fortelleren i boken og hun veksler mellom å fortelle om hva som skjer i etterkant av ulykken og tilbakeblikk på livet slik det var før. Hopping frem og tilbake i tid fungerer ypperlig og lar leserne få bli godt kjent med ikke bare Mia, men alle som står henne nær. Vi får blant annet møte faren til Mia, en kul og avslappet eks punkrocker, kjæresten hennes som er gitarist og sanger i et band og den søte lille attpåklatten av en lillebror Mia har. Jeg må si jeg syntes det er en utrolig prestasjon av forfatteren som får meg til å føle at jeg blir kjent med alle disse menneskene i en bok som ikke er på mer enn 190 sider.

Mange er kanskje fristet til å tenke at en bok om noe så alvorlig og trist som en bilulykke må være deprimerende? Hvis jeg blir kunne vært en slik bok, men i stede har Gayle Forman klart å skrive en historie med en god porsjon humor og varme. Du kommer til å le og gråte om hverandre. Dette er en hjertevarm og ærlig ungdomsroman, perfekt til å ta med seg i godstolen en mørk høstkveld sammen med en kopp varm kakao.

Jeg litt problemer med å se hvordan kritikeren i USA Today kan se sammenhengen mellom Evighetens kyss/Twilight og Hvis jeg blir. Begge bøkene er skrevet for ungdom og der stopper nok likhetstrekkene mellom disse to ungdomsromanene. Når det er sagt vil forhåpentligvis sammenligningen mellom de to bøkene gi Hvis jeg blir flere potensielle lesere. Lesere som kanskje aldri ville plukket opp boken om det ikke var for denne sammenligningen. Boken fortjener absolutt mange lesere, den er rett og slett nydelig.

Du finner Hvis jeg blir hos Cappelen Damm.

Boken skal forresten filmatiseres, jeg gleder meg til å se resultatet!

Kunne du tenke deg å være med på neste bokbloggturné? Da kan melde din interesse på mail til Nina fra Cappelen Damm.

Følg med bokbloggturnéen videre i morgen, da kan du lese Aud J. sin anmeldelse av boken på bloggene Bøker og Ungdomsboka.

Bokbloggturnéens plan videre:

5.august - Ninas blogg
6.august - Stines notater
7.august - Ungdomsboka - anmeldes av Aud S.
8.august - Lesekaninen
9. august - Himmelkake
10. august - Fullt hus og stormende jubel
11. august - Ungdomsboka - anmeldes av Bjørn.
12. august - Reidun Beate
13. august - Bookhouse Girls
14. august - Mia Isabella
15. august -Lille søster
16. august - Løvinnen
17. august - Av en annen verden
18. august -Boklesebloggen min

Du kan også følge turneen på Facebook.

Tusen takk til Nina ved Cappelen Damm for kopien av boken Hvis jeg blir.

8 kommentarer:

  1. SV: Tusen takk! Er så glad i katten min, han er akkurat som et familiemedlem. Har hatt han i nesten ti år!

    Husdyr er så koselig, men som du sier kan det ta mye tid. Min katt derimot er utekatt (bor på gård, så han har god plass), så vi kan reise på ferie i flere dager uten at det er noen krise. Uheldigvis er det ikke alle som har den muligheten, spesielt om man har hund eller innekatt.

    Så fin blogg, forresten! Er kjempeglad i bøker, så jeg skal lese litt grundigere her inne en gang jeg får tid. Lykke til! :)

    SvarSlett
  2. Da var bokbloggturnéen i gang og jeg synes du har skrevet en veldig god anmeldelse! :)

    Ang. kommentarer i bloggen min:
    Godt å høre at det er flere som er arvelig belstatet når det kommer til værinteresse, hehe.

    Zahir handler om en slags reise hvor en kjent forfatter er på leting etter kona som er sporløst forsvunnet. Han lever livet videre, men klarer liksom ikke å slå seg til ro med at hun er borte. Han lurer på hvorfor hun forsvant, om det har noe med jobben å gjøre (hun var krigskorrespondent) eller om hun bare reiste fra han av fri vilje. Kan anbefales! :)

    Synes Marain Keyes har et par gode bøker, men det er mange av de som blir litt vel overfladiske.

    SvarSlett
  3. Hvis jeg blir høres ut som en skikkelig fin bok. En jeg definitv kommer til å lese.

    Fin anmeldelse:)

    SvarSlett
  4. Takk!
    Jeg har gitt min bloggvenninne beskjed nå:)

    SvarSlett
  5. Fint å lese din anmeldelse! Har ikke lest ferdig boka ennå.

    SvarSlett
  6. Akk å ve. Tja, jeg vet ikke altså:p Begge hotellene er helt supre, og det ene hotellet jeg jobber for nå kom å ga meg jobb når jeg trengte det mest, og jeg sto uten sommerjobb i år. Støttekontaktjobbinga tar mye tid utenom det jeg får betalt for, men jeg gjør det jo ikke for pengene:(

    Nei, jeg vetje jeg:)

    SvarSlett
  7. Åh bokblogg- akkurat det jeg trengte :D Stilig blogg!

    SvarSlett
  8. Lisa Tusen takk for det! Håper å se mer til deg her.

    Hilde: Tusen takk =)

    Rabbelbabbel: Tusen takk! Gi gjerne fra deg et pip om du leser den, for jeg vil gjerne høre hva du syntes. Om du følger med i morgen kan du vinne min kopi.

    Lille søster: Jeg er spent på å høre hva du syntes.

    Stine Marie: Den hørtes litt mer interessant ut enn Alkymisten!

    SvarSlett

Hyggelig at du tittet innom bloggen min. Jeg håper du fant noen bøker du fikk lyst til å lese.