RSS facebook facebook facebook

Velkommen!

Leseeksemplar fra forlag merkes reklame ihht. Forbrukerrådets retningslinjer, selv om bloggeren ikke mottar betaling eller har reklameinntekter.
hex hall

Forfriskende edru etterforsker

Du vet den følelsen man kan få når man er ute å går alene i mørket. Kanskje er det noen der bak deg som følger med fra skyggene.

hex hall

Når det koker i hodet

Synne er mer enn sin ADHD, så kanskje er det best å holde enkelte ting skjult?

Søk

torsdag 14. februar 2013

Notabene #1 - nye bloggvenner


I dag skal du og jeg ut på en reise i den nordiske bokbloggsfæren. Hold musepekeren klar, så reiser vi. Når vi kommer hjem igjen, må du gjerne legge igjen en kommentar. Jeg blir vilt begeistret om du har tips til andre nordiske bokblogger vi bør få med oss.

 

Først ut er to unge, norske bokbloggere


Kaia som blogger på TheBookworm
er virkelig verdt et besøk, hun skriver fine bloggposter og lager bokvideoer(noe jeg syntes hun gjør på en virkelig god måte, det virker så naturlig og avslappet) som er verdt å få med seg.

I dag har jeg kommet over enda en norsk bokorm, bak den ganske nyoppstartede bokbloggen bookworm finnes det en 14 år gammel jente som er glad i å lese og skrive bokanmeldelser.

Det er kanskje en klisje, men det er deilig å være norsk i Danmark


Boglabyrinten

- Michelle likte ikke Don Quijote, hun syntes Minus ni til et av Jools Oliver(jepp, kona til James) var riktig god og hun elsket Glass Houses av Rachel Caine.

Cathrines Blog
- bøker, kaker eller kanskje en dessert? Hos Catrhrine finner du alt dette. Cathrine var veldig begeistret for Kvinnen i buret av Jussi Adler-Olsen, hun syntes Kadaverdoktoren av Lene Kaaberbøl var helt ok og den nyeste anmeldelsen på bloggen hennes er av boken Ringenes Herre - Kongen vender tilbake.

Coewless's bog/serie Blog
- liker du tv-serier og bøker? Ja, da er kanskje Eva sin blogg noe for deg. Ta en titt på listen over Evas favorittbøker, der er faktisk Norge representert med en bok(og det er jo hyggelig).


Frk. Hyms
- Sabina er jenta som står bak bloggen Frk. Hyms. Vi deler en favoritt; Drepe ikke en sangfugl av Harper Lee. The Handmaid's Tale av Margeret Atwood var ikke noe for Sabina, men hun leser norsk krim, Bunnfall av Jørn Lier Horst, og selvsagt YA(f.eks. Poison Study av Maria V. Snyder).

- Susanne elsker Sookie Stackhouse, syntes Carrie Ryans The Forrest of Hands & Teeth var en god bok, mens ulvene til Patricia Briggs skuffet hennes stort.


Så tar vi turen over Kjølen til våre gode naboer, nemlig de svenske bokbloggerene

Boktycke
- Anna delte ut årets første toppkarakter til boken Unspoken av Sarah Rees Brennan. Hun syntes Allt jag säger är sant av Lisa Bjärbo har et herlig språk og hun råder sine lesere til å spare både tid og penger ved å hoppe over Tyra Banks ungdomsbok Modelland(og ja, vi snakker her om THE Tyra Banks).

Nellas Bokplanet
- Nella syntes Coraline av Neil Gaiman er den perfekte boken om man har mistet leselysten. Første bok i manga-serien Oblivion High var helt ok, i følge Nella, mens Forgotten av Cat Patrick var en skuffende leseropplevelse.

Internasjonalt - YouTubere

Februar fersk:


En energisk YouTuber(hun har forøvrig nylig byttet vlogkanal):



Da håper jeg at jeg har fått bidratt med en blogg eller to ekstra på din leseliste.

Har du noen bloggtips kanskje?










Om bloggeren
Mari elsker bøker(selvsagt!) og har blogget her siden sommeren 2008. . Hun håper noe av sin leseglede kan smitte over på andre. Sommeren 2012 startet hun opp bokbloggportalen Bokblogger.no, hvor du kan finne en oversikt over de fleste norske bokblogger

Det er ikke bare bøker som Mari er lidenskaplig opptatt av, hun er en nysgjerrig sjel og hva er vel en mer naturlig for en nysgjerrigper enn å beskjeftige seg med slektsgranskning?

Barns sikkerhet i bil er et annet tema som ligger hennes hjerte nært og Mari står bak den prisbelønnende bloggen Sikring av barn i bil.

28 kommentarer:

  1. Så flott at du reklamerer for disse bloggene! Jeg kommer definitivt til å legge et par av dem på listen min. Ha en fin dag videre!

    SvarSlett
    Svar
    1. Så flott at du fant noe av interesse. Det er så gøy å oppdage nye blogger, syntes jeg :)

      Slett
  2. Takk og bukker for tips:) for øyeblikket er det blankt oppi topplokket,men skal huske på å komme tilbake med tips hvis noe dukker opp:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er flott, Nina :) Jeg håper du fant noen blogger som fenget.

      Slett
  3. Flott med nye tips. Takk skal du ha.:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Bare hyggelig, Anita. Tips er alltid fint, så jeg satset på at flere syntes det var kjekt :)

      Slett
  4. Tusen takk for mange bra tips! Har lagt til et par på blogloving nå og abonnerte på youtube. Og Kaia var bare adorable!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hurra(og beklager for den ekstra tiden du kommer til å bruke på blogger i fremtiden, Elna ;))!

      Slett
    2. Haha, skal heller tåle det når de har så bra blogger! :-D :p

      Slett
    3. Puuuhh, det var godt å høre :D ;-)

      Slett
  5. Morsomt, altså! Så fint at du tar deg tid til dette:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant blogger er jo så gøy og ikke minst inspirerende! :)

      Slett
  6. Svar
    1. Jeg håper du fant en blogg eller to av interesse, Elin :)

      Slett
  7. Susanne er ikke alene om å digge The Sookie Stackhouse Novels, hjerte hjerte hjerte. Jeg har lyst til å høre de på lydbok, på engelsk. Tror det hadde vært et deilig gjensyn.

    SvarSlett
    Svar
    1. Og hun nederste Youtube-jenta hadde en hysterisk intro :-D Det må påpekes.

      Slett
    2. Det må du gjøre, Heidi. Lydbøkene er herlige, jeg digger at oppleseren bruker Sookie-dialekt :D

      Slett
    3. Det høres fantastisk ut. Jeg skal finne ut om Norge kan bruke Amazones lydbok-abonnent for å kjøpe de blir svindyrt, de er jo så mange.

      Slett
    4. Er det Audible du tenker på? Jeg har abonnement der og appen på iPhonen så jeg kan høre på lydbøkene over alt hvor jeg drasser med meg telefonen min. Funker som bare det :D

      Slett
    5. Ja, den var det. Jeg trodde først at jeg kunne høre så mange bøker jeg ville for en fastpris (litt sånn som Spotify er med musikk) men er litt skuffa da jeg fant ut at jeg må betale månedspris i tillegg til å betale for bøkene. MEN så vidt jeg så var ikke Sookie-bøkene så ille dyre.. Skal sjekke en gang til!

      Slett
    6. På Audible betaler du et månedlig abonnement basert på hvor mange lydbøker du vil laste ned i måneden. Pengene du betaler gir deg kreditter som du laster ned lydbøkene for. Det vil si at abonnementsprisen er i realiteten det du betaler for lydboken/lydbøkene du laster ned. Du må ikke betale for boken i tillegg, du bruker. 1 credit = en lydbok.

      Tidligere betalte jeg en sum som gav meg to kreditter i mnd, men jeg lyttet ikke raskt nok så nå har jeg gått ned til 1 kreditt pr. måned. Betaler ikke noe når jeg da laster ned den ene lydboken i mnd(for det er jo det abn er til for) :) Som du sier er det ikke en sum og fritt for å lytte til alt man ønsker for den summen.

      Slett
    7. Takk for informajsonen, nå forstår jeg konseptet! Nå er jeg mer positivt innstilt også, det blir nok helt sikkert Audible på meg når jeg er ferdig med å se alle episodene av Hver gang vi møtes, sesong 1 med tv 2 sitt Sumo, hehe. Jeg har har en plan!

      Slett
  8. Hvordan kan Sabine ikke like The Handmaids Tail, veldig tankevekkende bok! (men til tider utrolig brutal)
    Men Drep ikke en sangfugl av Harper Lee og Coraline av Neil Gaiman er noen av mine favoritter ♥

    SvarSlett
    Svar
    1. Hvis du klikker på linken i tittelen, Kaia, tar den deg til Sabines omtale av boken, der har hun skrevet en begrunnelse :)

      Drep ikke en sangfugl er fantastisk, jeg elsker den boka ♥ ♥ ♥

      Slett
  9. Tycker du kunde tipsa om vår blogg! Hade inte varit fel att få in lite nya läsare! :) Men bra tips du gav. Tycker alltid det är kul att upptäcka nya bloggar. Man blir så inspirerad själv av att läsa andras bloggar!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det :) Det kommer nok et annet innlegg senere, da skal jeg huske på dere ;)

      Slett
  10. Takk for tips til bloglesing!

    SvarSlett

Hyggelig at du tittet innom bloggen min. Jeg håper du fant noen bøker du fikk lyst til å lese.