RSS facebook facebook facebook

Velkommen!

Leseeksemplar fra forlag merkes reklame ihht. Forbrukerrådets retningslinjer, selv om bloggeren ikke mottar betaling eller har reklameinntekter.
hex hall

Forfriskende edru etterforsker

Du vet den følelsen man kan få når man er ute å går alene i mørket. Kanskje er det noen der bak deg som følger med fra skyggene.

hex hall

Når det koker i hodet

Synne er mer enn sin ADHD, så kanskje er det best å holde enkelte ting skjult?

Søk

lørdag 13. april 2013

En gammel skatt fra hyllen
- En smakebit på søndag

Jeg har alltid elsket å gå på oppdagelsesferd, helt siden jeg var liten jente. Det være seg i kjeller, oppe på loft, i stabbur, i uthus eller et selvskrevent sted hvor alle må lete etter saker og ting før eller siden, nemlig i mammas skaper. Man vet aldri hvor man finner gull. 


Stabburet hjemme ble brukt til å lagre ting i, og what do you know! Da jeg var på en av mine oppdagelsesferder der for noen år tilbake fant jeg jammen meg gryten med gull, ja for du har vel hørt om den som skal stå regnbuens ende(?). En eske med gamle bøker!




E du lykkelig - Kossn går det med dæ no?

Noen av disse bøkene ble adoptert, og den dag i dag står de så fint i bokhyllen min og blomster. Jeg tror bøkene er overlykkelige(jepp, bøker har følelser akkurat som deg og meg!) over at de i det minste fikk kommet seg ut av stabburet og inn i en skikkelig bokhylle.
De er ikke så nøye på at de ikke enda har blitt lest, men i dag skal en av klenodiene mine hedres med en smakebit i selveste "En smakebit på søndag". This baby shall have her 15 minutes in the limelight, her er en smakebit fra side 3:

Selvfølgelig har Sagen to Sider. Lad os se paa den anden. Man hører ofte tale om "Butikspiger. Den Slags Væsener eksisterer ikke. Der er unge Piger, der arbejder i Butiker. Det lever de af. Men hvorfor lave deres Beskæftigelse om til et Adjektiv? Lad os være retfærdige. Vi kalder jo ikke de unge Piger i Femte Avenue for "Ækteskabspiger".

Noveller

Dette ser ut til å være en norsk/danske utgivelse av utvalgte noveller av den amerikanske forfatteren O.Henry(William Sydney Porter). Jeg har ikke tidligere lest noe av O. Henry, men etter hva jeg har forstått skal han ha blitt oppfattet av vittig i sin samtid og historiene skal være kjent for å ha en slutt som overrasker. Wikipedia har lært meg en hel masse om Porters begivenhetsrike liv, takk for det!


Les eller lytt free of charge

Er du nysgjerrig på O.Henrys noveller? Novellene kan leses eller lastes ned gratis fra Project GutenbergHer er novellen The Trimmed Lamp(i min utgave av boken heter denne Den Evigt Heldige) i lydbokformat:



Har du noen glemte skatter i din bokhylle?



Svensk, dansk, finsk eller norsk blogger? Alle er velkomne til å delta(eller bare lese om man heller vil det) på denne ukentlige bloggutfordringen . Oppdag spennende bøker og finn nye bloggfavoritter.

Hvordan delta på en "En smakebit på søndag"?
  • Skriv en bloggpost hvor du deler noen valgfrie setninger fra boken du leser nå(eller annet bokrelatert du ønsker at vi skal smake på denne søndagen, litt variasjon er bare fint).
    OBS! Vennligst ingen spoilere. Legg inn linken til ditt innlegg i linkefunksjonen på denne siden for å få besøk av andre "En smakebit på søndag"-deltakere/lesere.
  • Du behøver ikke å følge noen fast formel på innleggene dine, her er det bare å slå seg løs :) 
  • Twitrer du postene dine så bruk gjerne hastagen #smakebit.
  • Utfordringen er inspirert av den engelske bloggen Should Be Readings faste utfordring Teaser Tuesday



 Loading InLinkz ...










34 kommentarer:

  1. Så kosselig å finne slike skatter..:) Ønsker deg en fin søndag Mari.:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen hjertelig takk for det, Anita :)

      Slett
  2. Herre min! Snakk til meg om gamle bøker, knirkende loft, støvete kjellere og gamle kofferter fulle av kladdebøker, kokebøker, notehefter, reiseskildinger, fuglehåndbøker, Hemingway, årbøker, avisutklipp, kvitteringer, rasjoneringskort, tegneserier, svart-kvitt-fotografier... Det er jo der jeg har vokst opp, jo!!
    Det er noe med skitt og kanel- man må ta seg litt tid for å kunne skille det ene fra det andre ;o)

    Nyt dagen (natta også, for såvidt..)!

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er rett og slett en lidenskap ;) Ha en riktig fin søndag, Berit!

      Slett
  3. Hihi, morsomt å finne små skatter. I fjor sommer fant jeg ikke bare bøker men også en svart kiste i kjelleren til foreldrene; den var skikkelig kul, rocka og jeg bare måtta ha den. Visste seg at den var stefaren min sin og nei da, den fikk jeg ikke. Fuck him. Ellers tror jeg ikke jeg har en eneste bok som er verdt store penger i hyllen min eller som er så gamle. Kan hende det var det før og som jeg nå har solgt. Jeg legger alltid ut (nesten alle) bøkene til salgs på Finn.no etter at de er lest. Og da har nok boken blitt solgt for 5 eller 10 kroner. Hehe.

    SvarSlett
    Svar
    1. Denne boken er nok ikke stort verdt, men sentimental verdi skal man jo ikke kimse av heller ;) Kister er fine greier! Det står flere, tomme kister på stabburet hos min familie, bare det blir litt mer vårlig så skal jeg ta med meg en ut derfra. I huset vi bor i nå er det sånne luftegreier på veggen ved gulvet og det blir litt penere med en kiste foran til å skjule det.

      Slett
    2. Det høres ut som en god plan! Jeg elsker kister, i alle størrelser. Går aldri av moten, aldri stilig. Utrolig snedig å oppbevare ting i også. Min kiste harjeg malt helt hvit, festet hjul på under og bruker som stuebord. :-) Sentimental verdi skal man absolutt ikke kimse av nei!

      Slett
  4. Vilket fint fynd. :)

    Jag gillar citatet också. Jag har bara läst en novell av O. Henry. Den heter något med "the Magi" (kanske att den bara heter The Magi, helt enkelt) och handlar om ett ungt par som inte har råd att köpa julklappar till varandra.

    SvarSlett
    Svar
    1. Kanskje det var "The Gift of the Magi"? Jeg så det var en av novellene som het det da jeg leste litt på Google. Likte du den?

      Slett
    2. Ja, den är det! Det var länge sedan jag läste den. Det var i skolan, minns jag. Men jag har för mig att den var bra, och jag kommer ju fortfarande ihåg "twisten" på slutet.

      Slett
    3. Det høres veldig lovende ut, Marika :)

      Slett
  5. Oppdagelsesferder er skikkelig gøy! Og å finne en eske med gamle bøker...fantastisk :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er virkelig det, men så er jeg generelt glad i alt som er gammelt. Jeg er også veldig interessert i slektsgransking, det har vel kanskje en sammenheng? :).

      Slett
  6. Glömda bokskatter finns det mängder av i min hylla. Jag köper. Sedan glömmer jag ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har nok en del bøker av nyere dato som er av den typen skatter, Monika ;)

      Slett
  7. Så underbart med sådana gamla bokskatter. Tack för smakbiten.

    SvarSlett
  8. Smilte godt da jeg leste innlegget ditt - både av bokskatten og humoren din : )Herlig!

    Hver generasjon har sine "issues" - i smakebiten din var det butikspiger som tydeligvis var et av samtaleemnene på den tiden boken er skrevet.

    Spennende med bokskatter fra våre foreldre og besteforeldre sin ungdom : )

    SvarSlett
    Svar
    1. Så hyggelig å kunne få lov å bringe frem et smil hos deg, dez :)

      Smakebiten er hentet fra tiden hvor det var nytt at yngre,(og selvsagt på den tiden) hvite kvinner i byene fikk seg arbeid i såkalte "department stores"(større butikker, kjøpesenter er vel litt å ta i ved oversettelse av ordet?.

      Slett
  9. Jeg husker jeg fikk tilgang til min gamle mormor's loft en gang jeg var 10-11 år. Et slikt loft man kun fikk tilgang til med stige. Der oppe stod det kasse på kasse med bøker. OH DU SALIGE! Hadde dette vært idag så hadde jeg hatt utrolig mange flotte skatter i hyllene. Da jeg var 10-11 år var verden litt annerledes, så jeg kom ned med min mors Hardy Gutter, Frøken Detektik og et par andre mindre barnebøker. Jeg orker ikke engang tenke på alle de bøkene som ble gitt bort da det gamle huset med det støvete loftet ble solgt.... Jeg husker imidlertid ennå lykkefølelsen jeg hadde såpass ung over å komme over det som jeg så på som uvurderlige skatter dengang :o)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er jo ikke så rart at 11-årige Marianne ikke hadde helt den samme foretrukne smaken i litteratur som Marianne anno 2013 ;) Hun må være unnskyldt. Hardy Guttene og Nancy var helt klart blant det som hadde blitt plukket ut da jeg var på samme alder, bøker for et noe eldre publikum var ikke så interessant akkurat da.

      Slett
  10. Morsomt innlegg. Pga omtrent alt min familie eide under krigen, ble brent da de ble jaget på flukt i 1944, hadde vi ingenting fra gamle dager. Og det som kom til etterpå, ble kastet av min overivrige mor som syntes at alt gammelt var søppel. Synd, men sånn er det. Men jeg kaster ikke slik som henne. Men jeg samler heller ikke på alt mulig slik at noen må inn med kaos-kontroll.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det var en trist familiehistorie, Tone. Min familie var heldige på den tiden.

      Din mor høres ut som min mormor, hun kaster alt som hun ikke selv syntes er interessant. Jeg er utrolig glad i henne, men når hun forteller meg ting som "Jeg fant et gammelt fotoalbum fullt av bilder, men jeg kjente ingen, derfor kastet jeg det". så kan jeg ikke annet enn å bli litt opprørt på innsiden.

      Heldigvis er jeg ikke slik som de man ser på tv som må kureres for hoarding og har rom fulle av ting helt opp til taket. Det jeg har forsøker jeg å ha fremme slik at noen kan ha glede av det.

      Slett
  11. O Henry er en flott forfatter :) Min favoritthistorie er "The Last Leaf".

    SvarSlett
    Svar
    1. Så godt å høre noen anbefalinger av forfatteren, jeg gleder meg!

      Slett
  12. Hva skulle man gjort uten gamle stabbur? Herlig med en smakebit fra en gammel bok.

    SvarSlett
    Svar
    1. Verden ville definitivt blitt et kjedeligere sted uten.

      Slett
  13. Vad spännande med bokskatter! Jag är nog dålig på att uppskatta det vi har på vinden, för där finns en hel del.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er enda ikke for sent å gjøre noe med det :)

      Slett
  14. Så morsomt med slike skatter! Det så ut som en herlig liten bok!
    Ønsker deg en glad dag!
    Pia

    SvarSlett
    Svar
    1. Det håper jeg virkelig at det er, vi får se om jeg har gode nok kunnskaper til å sette pris på en humoristisk penn fra 1920-tallet.

      Slett
  15. Dei kjæraste bokskattane eg har, er barnebøkene som mor mi hadde då ho var lita på 40-talet, mine eigne barne- og ungdomsbøker frå 60/70-talet, samt bøkene mine ungar hadde då dei var små på 80/90/00-talet. Nokre av bøkene heng nesten ikkje saman lenger, SÅ "utleste" er dei! Skattane er ikkje verd noko i kroner og øre, men det betyr svært mykje for meg å ha slike barndomsminner tilgjengelege. Til sommaren blir eg bestemor for fyrste gong, og eg gler meg til å vise desse skattane fram for ein ny generasjon i framtida :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Slike skatter er uvurderlige. Min lille skatt i dagens bloggpost er nok heller ikke verdt noe, annet enn i minnet om de som har lest boken før meg.

      Nå har du nettopp inspirert meg til å skrive en litt nostalgisk bloggpost, Berit. Bare jeg får tatt noen greie bilder nå, så skal du ikke se bort i fra at det kommer noen barndomsminner fra meg her på bloggen i morgen.

      Slett
    2. Forresten gratulerer så mye som bestemor to be ;)

      Slett

Hyggelig at du tittet innom bloggen min. Jeg håper du fant noen bøker du fikk lyst til å lese.