RSS facebook facebook facebook

Velkommen!

Leseeksemplar fra forlag merkes reklame ihht. Forbrukerrådets retningslinjer, selv om bloggeren ikke mottar betaling eller har reklameinntekter.
hex hall

Forfriskende edru etterforsker

Du vet den følelsen man kan få når man er ute å går alene i mørket. Kanskje er det noen der bak deg som følger med fra skyggene.

hex hall

Når det koker i hodet

Synne er mer enn sin ADHD, så kanskje er det best å holde enkelte ting skjult?

Søk

tirsdag 14. mai 2013

Intelligent og rørende ungdomsbok: Please ignore Vera Dietz av A.S. King

Please Ignore Vera Dietz er en bok som for meg handler om det å bry seg om andre, det å være et medmenneske. En blodfattig intro til en ungdomsbok, jeg er klar over det, men boken var ikke kjedelig et sekund. Veras historie var fengende fra start til slutt, jeg lo og jeg tørket tårer.





Etter å ha vært bestevenner gjennom hele oppveksten og ungdomstiden har Charlie og Vera endt opp som hverandres nemesis. Så en natt dør plutselig Charlie. I nesten 18 år har Vera holdt på alle Charlies hemmeligheter. Skal hun nå bry seg om hva som skjedde den natten Charlie døde? Kanskje bør historien forbli gravlagt med Charlie? De hundrevis av Charliene som Vera av og til ser, og det i de mest upassende situasjonene, kan tyde på at Vera har ting hun må bearbeide i forbindelse med dødsfallet. Eller kanskje det rett og slett bare er Charlie som vil si henne noe, en beskjed fra den andre siden?

Tør å bry deg

Det er ikke vanskelig å tro at det finnes mange der ute som har blitt oppdratt til å ikke bry seg, man skal liksom ikke stikke nesa i andres saker. Her syntes jeg denne boken gjør et godt stykke arbeid med å vise at det kan være lurt å bry seg om og med det som skjer med menneskene rundt oss. Vera lærer dette the hard way. Som leser får man innblikk i hvordan sorgen rundt tapet av en venn kan påvirke oss, Vera beveger seg i grenseland og jeg var hele tiden litt usikker på hva som ville skje med henne. Ville hun tippe over stupet?

Hurra for gode foreldre

Det er ikke så uvanlig at foreldre fremstilles negativt i ungdomsbøker eller at de faktisk er så godt som fraværende. I denne boken har faktisk hovedpersonens far sin egen stemme i boken. Ken Dietz bidrar med betraktninger fra sin egen ungdomstid og fra en fortid som alkoholiker, i et forsøk på å forstå sin egen datter og forsøke å rettlede henne. Han lager noen utrolig morsomme flytdiagram, en ting som taler sterkt for å kjøpe papirboka.

Alt i alt en god bok, som jeg vil anbefale til både ungdom og voksne. En altoppslukende og ganske humoristisk leseropplevelse. Godt jobbet A.S. King! Jeg leser mer enn gjerne flere av dine bøker.

Kanskje du har lyst til å høre forfatteren snakke litt om boken?

Da runder jeg av med en sang som for meg beskriver forholdet mellom Vera & the dead kid, Charlie.











8 kommentarer:

  1. Høres ut som en god bok som må opp på den eviglange listen min;-) Morsomt med "soundtrack" til bøkene.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, Silje putt denne boken på lista. Det er den verdt.

      Slett
  2. Takk for en fin og bra bokomtale:) Den må jeg sjekke ut:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så fint at du syntes mine tanker om boken var interessante, Nina.

      Slett
  3. Jeg leste en bok av denne forfatteren for en stund tilbake, Dust of 100 Dogs, men ble ikke så veldig imponert. Men kanskje jeg synes denne er bedre? :D

    SvarSlett
    Svar
    1. Det kan hende, Maria. Eller kanskje King og du bare ikke er en match? Jeg har veldig lyst til å lese flere av forfatterens bøker i år, så leser jeg Dust så skal jeg gi deg en tilbakemelding på hvordan jeg likte den.

      Slett
  4. Ble glad av å finne denne anmeldelsen siden A.S. King muligens er den forfatteren jeg liker aller best (hvis man først skal velge én forfatter). Du burde virkelig lese mer av henne syns jeg, Dust of 100 Dogs for eksempel er awesome (selv om den er ganske ulik de andre tingene hun har skrevet) og Everybody sees the ants er en utrolig sterk leseropplevelse =D

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg skal gjøre det, Karoline. Uten tvil, det må jeg :) Faktisk lette jeg etter Ask the Passenger på Audible her om dagen da jeg skulle bruke opp en av kredittene mine der, for jeg hadde lyst på en dose King. Dessverre fant jeg ikke den. Tusen takk for tips om Dust of 100 Dogs og Everybody sees the ants :)

      Slett

Hyggelig at du tittet innom bloggen min. Jeg håper du fant noen bøker du fikk lyst til å lese.