RSS facebook facebook facebook

Velkommen!

Leseeksemplar fra forlag merkes reklame ihht. Forbrukerrådets retningslinjer, selv om bloggeren ikke mottar betaling eller har reklameinntekter.
hex hall

Forfriskende edru etterforsker

Du vet den følelsen man kan få når man er ute å går alene i mørket. Kanskje er det noen der bak deg som følger med fra skyggene.

hex hall

Når det koker i hodet

Synne er mer enn sin ADHD, så kanskje er det best å holde enkelte ting skjult?

Søk

søndag 28. juli 2013

J.K. Rowling får godkjent på sin krimdebut.
Bokanmeldelse: The Cuckoo's Calling av Robert Galbraith(J.K. Rowling)

At J. K. Rowling er en dyktig forfatter vet millioner av lesere, enten de lot seg overbevise av serien om Harry Potter eller "Den tomme stolen". Allikevel ble nok mange (gledelig)overrasket da pressen tidligere i sommer kunne avsløre at forfatteren hadde skrevet en kriminalroman. Skal du lese Rowlings nye bok?



J.K. Rowling skjuler seg nemlig bak pseudonymet Robert Galbraith og kriminalromanen The Cuckoo's Calling som ble utgitt våren 2013. Jeg har akkurat lukket igjen den engelske utgaven av (e-)boken, men fortvil ikke om du helst leser på norsk for denne boken kommer garantert til å bli oversatt.

Tidene er dårlig for privatetterforsker og ek-smilitærpoliti Cormoran Strike. Han har dumpet forloveden sin, flyttet inn på kontoret og han er i pengetrøbbel. Kreditorene banker stadig hardere på døren og Strike trenger virkelig en en innbringende sak. Som himmelsendt dukker John Bristow opp, hans søster, supermodellen Lula Laundry, skal ha begått selvmord. Bristow nekter å akseptere fakta og insisterer på at Strike må ta saken.

Det hele ser opplagt ut fra første stund, men Strike har sin yrkesstolthet og han går nøye igjennom sakens detaljer uansett hvor opplagt den ser ut for å være. Med hjelp fra sin dyktige sekretær Robin, gyver Strike løs på saken på jakt etter spor politiet kan ha oversett. Saken tar Strike langt inn i de rike og berømtes hverdag.

Intriger, penger, sjalusi og en dysfunksjonell familie er stikkord for Rowlings nyeste utgivelse.


God historie, men ikke revolusjonerende for sjangeren 


The Cuckoo's Calling er en underholdende kriminalroman, det må jeg bare få sagt først som sist, men den den scorer høyere på underholdnings faktoren hos meg enn når det kommer til originalitet og kreativitet. Selv om jeg lenge var mistenksom mot alle og enhver som hadde noe med drapsofferet å gjøre ble jeg ikke slått i bakke av mysteriets løsning. Når etterforskeren først fikk orden på flokene gikk det litt for lett å nøste opp saken, syntes jeg. En skulle nærmest tro Fetter Anton var modellen morderen var basert på.

Karakterer


Strike har flere trekk som kan minne om den, nå ganske velkjente, typiske moderne nordiske etterforskeren, i litteraturens verden vel og merke. Allikevel er det ting som tyder på at stadiet Strike befinner seg på i denne boken ikke er vedvarende, han er på vei ut av en kneik og vil nok ikke ende opp som en litt surmulende, middelaldrene - noe han også er for ung til med sine 35 år, og alkoholisert etterforsker. Sekretæren Robin er en sympatisk og kreativ dame som er full av initiativ og har et godt instinkt. Sammen utfyller de to hverandre, og jeg må si jeg falt for "paret". Enhver etterforsker må ha en sympatisk og kløktig medhjelper i en god whodunnit krim, det er opplest og vedtatt.

Rollefigurene som er knyttet til saken som etterforskes skulle jeg gjerne ha sett skrevet litt fyldigere, noen av dem blir til tider litt for endimensjonale for min smak.

Et hint fra J.K. Rowling?


En av kommentarene fra privatetterforsker Strikes kunder fanget min oppmerksomhet:
'You ought to give up detecting and try fantasy writing, Strike.'

Det syntes jeg var et artig lite pek, nå som jeg vet hvem Galbraith er følte jeg dette var et lite spor fra Rowling. Kanskje de beste litteraturdetektivene kunne funnet ut av hvem forfatteren var uten at noen hadde videreformidlet konfidensiell informasjon til pressen?


Ja, takk jeg tar gjerne en porsjon til


Jeg lukter en serie om godeste Cormoran Strike, Rowling har helt tydelig lagt opp til det ved å strø smuler gjennom hele historien med hint fra Strikes fortid, som ser ut til å ha vært rik på opplevelser og ikke minst dramatikk. En ting er jeg sikker på, jeg vil gjerne lese mer om Cormoran og hans nærmeste, han gjør meg litt svak i knærne merker jeg.  Alt i alt en medrivende historie, jeg elsket den ikke, men jeg likte den godt.

Oppdatering: En ny bok om godeste Strike kommer i 2014.

Ps. Dette er faktisk den første av Rowlings bøker som jeg har lest fra perm til perm så langt.

Vil du ha en smakebit til fra boken? Jeg delte litt fra The Cuckoo's Calling her på bloggen sist søndag, utdraget kan du lese ved å klikke her.

Andre norske omtaler av boken:

Siljes skriblerier
Dagbladet

Hva tror du? Er dette en krim du må prøve deg på?









14 kommentarer:

  1. Jeg har lest den, og er ganske så enig med deg :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg så akkurat innlegget ditt i "Hva leser du nå?", Hilde :) Det ser ut vi er relativt enige ja ;)

      Slett
  2. Tror nok det blir å prøve seg ja.
    Hører Casual Vacancy på lydbok as we speak og har mer sansen for Rawling som voksenforfatter, sannsynligvis fordi jeg var litt for gammel for HarryP. Ja, det er mulig, jeg har barn som har vært hjernevasket og reiser på årlige HarryPcamper, så jeg vet at bøkene ikke traff riktig aldersgruppe ved meg -)
    Jeg røler, det jeg egentlig lurte på:
    Gjorde det noe forskjell å vite hvem forfatteren var?
    Skulle du ønske det forble hemmelig?
    , og visste du det hele tiden, eller først underveis?

    SvarSlett
    Svar
    1. Det finnes ikke noe som heter for gammel, kjære deg. Det er bare feil historier til feil person ;)

      Jeg hadde ikke hørt om boken før det ble avslørt hvem forfatteren er, så på den måten kan man jo si at forfatternavnet gjorde hele forskjellen. Det er ikke godt å si om jeg ville oppdaget boken i det hele tatt dersom det faktisk var en Robert Galbraith som hadde skrevet boken - uansett hvor kult navn han måtte ha. Det er vel på en måte svaret på de to første spørsmålene dine også.

      Når det gjelder min personlige oppfatning av boken så tror jeg ikke forfatternavnet spilte noen rolle. Boken var god og underholdende enten det er Robert eller Rowling som har skrevet den.

      CV ligger her, et par sider har blitt lest tidligere, men jeg er som bien så jeg hoppet til noe annet. Turen kommer nok tilbake til CV, og da skal jeg lese den på ordentlig, vie mine lesetimer fullt og helt til den. Når vet jeg ikke, men jeg gleder meg til å høre Ingalills dom over verket.

      Slett
  3. Det blir nok til at jeg må lese om Strike jeg også, ja ;) Men det blir definitivt på norsk ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det skal bli spennende å høre hva du syntes om boken, Pia. Jeg skal oppdatere når jeg vet hvem som gir ut boken på norsk og når. Cappelen Damm har jo rettighetene til Rowling i Norge, men jeg vet ikke hvordan det stiller seg når boken er gitt ut under et pseudonym.

      Slett
  4. Ble nysjerrig på denne boken må jeg si.Men får se ann når jeg får tid til det nå som det nærmer seg skolestart.Jeg har "Den tomme stolen" av J.K Rowling,men har ikke fått lest den ennå.

    SvarSlett
    Svar
    1. Så bra at nysgjerrighet er pirret, da er det ikke bare meg som lot meg friste. Jeg har lest en side eller to i "Den tomme stolen", bør kanskje se å komme meg litt videre i den :)

      Slett
  5. Kommer nok til å lese boken når den blir oversatt til norsk, bare fordi jeg er nysgjerrig på den. Hørtes jo ikke som en dum bok å ha lest etter din omtale:) Hadde heller ikke hørt om boken, før forfatteren ble avslørt. Har planer om å lese Den tomme stolen om ikke så lenge, den gleder jeg meg til. Ha en fin dag videre Mari!:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Den er slettes ikke dum, men en bok du helt fint kan vente med å lese til den kommer ut i norsk oversettelse. Tusen takk for det, Isabella :)

      Slett
  6. Jeg har planer om å lese den, men jeg tenker også å vente til den kommer på norsk. Jeg fikk litt mer lyst til å lese den nå etter at jeg leste omtalen din. Den høres spennende ut :) Krim er ikke favorittsjangeren min, men jeg tenker å prøve meg på flere og flere krimbøker så får vi se :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er så mange forskjellige type historier innenfor en sjanger, så om du prøver litt forskjellige bøker så skal du ikke se bort i fra at du finner den typen krim som er for deg, Amanda :)

      Slett
  7. Jeg tenkte jeg skulle prøve å lese denne litt senere i år. Gleder meg veldig. Takk for en fin omtale!

    SvarSlett
    Svar
    1. Da skal det virkelig bli spennende å se hvordan du opplever denne krimromanen fra Rowling :) Legg gjerne igjen en link her når/hvis du skriver en omtale av boken så skal jeg linke til ditt innlegg.

      Slett

Hyggelig at du tittet innom bloggen min. Jeg håper du fant noen bøker du fikk lyst til å lese.