RSS facebook facebook facebook

Velkommen!

Leseeksemplar fra forlag merkes reklame ihht. Forbrukerrådets retningslinjer, selv om bloggeren ikke mottar betaling eller har reklameinntekter.
hex hall

Forfriskende edru etterforsker

Du vet den følelsen man kan få når man er ute å går alene i mørket. Kanskje er det noen der bak deg som følger med fra skyggene.

hex hall

Når det koker i hodet

Synne er mer enn sin ADHD, så kanskje er det best å holde enkelte ting skjult?

Søk

søndag 24. april 2016

Vel overstått verdens bokdag - En smakebit på søndag

I går var verdens bokdag, hvordan feiret du den?



Jeg donerte 65 bøker til en forening som hadde bokmarked, det er en årlig begivenhet. Inntektene går til gode formål. Når jeg først var der så gikk jeg selvsagt ikke tomhendt ut igjen. 18 bøker ble med meg hjem igjen. To gav jeg videre med en gang, min kjære far fikk historien om klassiske racerbiler, og min kjære mor fikk Syngja av Lars Amund Vaage. Jeg husker så godt at jeg hørte et intervju med Lars Amund Vaage på radioen en gang, jeg tror kanskje det var på P2, det gjorde sterkt inntrykk. Da snakket Vaage om datteren sin, og om romanen han hadde skrevet, den skildrer livet med en autistisk datter. Det er en bok jeg nok skal lese selv en dag, og jeg føler bestemt at den er midt i blinken for mottakeren. Pappa var veldig begeistret for sin bok, men den er jeg ikke like overbevist om at jeg kommer til å låne tilbake ;)



Jeg er fornøyd med å ha fått ryddet en god del i både barnas- og mine bokhyller. I tillegg har jeg fått fylt på i Maria Gripe-samlingen min(Sitt eget rom og Tordivelen flyr i skumringen mangler på bildet) og supplert til Jordsjø-kvartetten til Ursula Le Guin. Resten av bøkene jeg kjøpte kan du se bilde av i Instagram-feeden min til høyre på bloggen. Alt dette for under prisen av en ny roman, hvert til sitt bruk, tenker jeg. Lite kan slå følelsen av å vandre rundt blant kasser med bøker og lete etter skatter.


På fredag begynte jeg såvidt på et leseeksemplar av Arne Svingens nyeste ungdomsroman, Man dør litt hver dag. Dette blir min tredje Svingen roman, alt ettersom hvordan man ser det, fra før av har jeg lest Med egne øyne og Din vakre jævel. Klikk på titlene for å lese mine innlegg om de nevnte bøkene. Boken jeg nå leser handler om Aksel, han har begynt på videregående i Tyskland, for et år borte med sin forfatterfar skulle visstnok bli utrolig morsomt. Ut i fra hva Aksel formidler til leseren har det vært alt annet enn et strålende opphold så langt. Her er en smakebit:

Steinar stappet hendene i lommene og kjente nøkler, kort og småpenger. Kniven var blitt liggende igjen på kommoden i gangen. Det føltes helt feil å gå på jobbintervju med kniv i lomma.

Hvem denne Steinar er, aner jeg ikke enda for han har nettopp blitt introdusert. Det jeg nå funderer på er om det faktisk er slik at det helt usannsynlige skjer, at han faktisk burde hatt med seg kniv på jobbintervju. Det virker som en fornuftig tanke å la den bli hjemme, men vi snakker her om en ungdomsthriller, så jeg antar alt kan skje. Tiden vil vise hvordan dette utvikler seg videre. Riktig god søndag, alle sammen!







Hvordan delta på en "En smakebit på søndag"?

1.Her gjelder kun èn regel: No spoilers.

2.Viktig: Legg inn linken til ditt blogginnlegg i linkefunksjonen. Link tilbake til dette blogginnlegget i ditt eget. Glemmer du det finner leserne verken din eller andres smakebiter. Bruker du Twitter/Instagram for å promotere bloggen din? Hastag #smakebit.

Denne utfordringen er inspirert av den engelske bloggen Should Be Readings faste utfordring Teaser Tuesday.










Om bloggeren
Mari jobber til daglig på kontor i et elektrikerfirma, i tillegg er hun redaktør/prosjektleder for NUBB.nu - nettsted som arbeider med formidling av nordisk ungdomslitteratur. Hun driver Bokblogger.no, der finner du en oversikt over de fleste norske bokblogger.

21 kommentarer:

  1. Vilken härlig aktivitet. Jag har faktiskt inte uppmärksammat dagen alls, mina tankar har varit på andra ställen.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg elsker virkelig den typen "shopping". Jeg hadde helt glemt bort hvilken dag det var, så at jeg faktisk markerte den var helt ubevisst fra min side. I ettertid kan jeg jo si at det var det jeg gjorde ;)

      Slett
  2. Svar
    1. Da får du feire litt ekstra til neste år ;)

      Slett
  3. Å, så fint det høres ut med bokmarked! Jeg har vært på ett i Stavern. Der har de loppemarked hver påske, med bokmarked. Selv har jeg stort sett gitt bøkene til familie og gjenbruk. Men nå er det vanskelig å få gjenbruksbutikker til å ta imot bøker. Jeg snakket akkurat med en dame på jobb (Ark). Hun kastet bøkene etter de var lest for ingen ville ha dem. Det er så trist! :-)
    Jeg prøvde å få lest litt på lørdag, men det gjør jeg jo også alle andre dager :-)
    Ha en riktig fin søndag Mari!

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er herlig. Jeg var helt svett da jeg gikk ut igjen, nesten hver eneste kasse ble nøye kikket gjennom. Det kunne nok hatt blitt med noen flere skatter hjem, men jeg ble litt sliten av all bæringen.

      Bokkasting er bare trist :( De kan jo helt sikkert doneres, lokale krisesentere eller andre steder hvor det er mennesker som kanskje ikke har anledningen til å investere av en splitter ny bok.

      Ha en nydelig søndag, Astrid Terese :)

      Slett
  4. jag lyssnade på en mycket intressant författare som också är psykoterapeut och psykolog, Ulf karl Olov Nilsson även kallad UKON.

    SvarSlett
    Svar
    1. Så spennende, hva var temaet?

      Slett
    2. Glömskans bibliotek: en essä om demens, vansinne och litteratur.
      och så läste han också sina dikter

      Slett
  5. Ett bra sätt att fira världsbokdagen på! Själv så passade jag på att läsa en del under gårdagen :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det tenker jeg er en akkurat passende feiring, å bruke bøker til det de er ment for ;)

      Slett
  6. Oj då skulle jag komma hem med massa böcker.

    SvarSlett
    Svar
    1. Trikset er å kvitte seg med mange, da gjør det ikke noe om du tar med en bunke bøker hjem igjen. I tillegg går alt til et godt formål, så det kan forsvares med gode argumenter :)

      Slett
    2. Ja och därför kan man köpa många.

      Slett
  7. Maria Gripes Tordyveln flyger i skymningen är en av mina stora favoriter.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg er faktisk litt usikker på om jeg leste den som barn eller ikke. Hvis jeg hadde lest, så burde jeg vel ha husket den? Så nå har jeg sjangsen :D

      Slett
  8. Inga stordåd som dina här igår :) Bra rensat! 60 böcker? :) Skulle nog behövas här med!

    SvarSlett
    Svar
    1. Det føles herlig, og jeg har alt plukket ut to nye som kan doneres til neste år, og flere skal nok samles gjennom året 2016. Det må nevnes at jeg plukket med meg en bok jeg allerede har, for eksemplaret jeg fant på markedet var så mye flottere enn det jeg selv har.

      Slett
  9. Vilken bra aktivitet och att rensa massa böcker skulle jag nog också behöva göra, igen. :) Själv firade jag med att läsa en hel del igår. :)

    SvarSlett
  10. Fint med en sån bokmarknad. Syngja är helt fantastisk, så jag tycker du ska låna den av din mamma sedan. :)

    SvarSlett
  11. Maria Gripe, ja... *sukk* Har tatt vare på Skygge-bøkene, men jeg tror jeg har disse i helt ulike format. Ekstra grunn til å ta en nærmere titt på neste loppis! Ellers leter jeg meg grønn etter Emily Chases Trekløveret-serie. Disse er helt umulige å oppdrive. Men det er viktig å ikke gi opp, har jeg hørt. Bare så synd at man hamstrer med seg flerfoldige andre bøker i leteforsøket ;-)

    (Ikke at jeg klager)

    (Min samboer klager desto mer)

    SvarSlett

Hyggelig at du tittet innom bloggen min. Jeg håper du fant noen bøker du fikk lyst til å lese.